Kérdés, hogy tudunk-e szellemi, érzelmi, fizikai és spirituális folyamatként tekinteni egy probléma folyamatra?

Ebben a cikkben a probléma kezelésének általános gyakorlata, a megoldás helyett kínálunk alternatív utat. Célunk, hogy rávilágítsunk arra, hogy a probléma több, mint megoldandó feladat és stresszfaktor. Sokkal inkább egy jelzés, ami új szempontok keresésére hív bennünket, a figyelmünk kiélesítését várja el tőlünk, és a megérzéseink felélesztését inspirálja. Hogyan tekintsünk a problémásnak ítélt helyzetre? Hogyan tudjuk a fejlődésünk szolgálatába állítani az elakadásunkat?

A probléma nem más, mint jelzés

Jelzi, hogy életünk valamelyik területe nem működik a megszokott, elvárt módon. Nem teljesülnek a terveink, nem érjük el a céljainkat. Kudarcot vallunk valaminek a létrehozásában vagy egy létező adottságunk (egészség), meglévő helyzetünk (kapcsolat) megtartásában.

Hogyan reagálunk megszokásból?

Az értelmünk, a gondolataink által vezérelve keresni kezdjük a probléma okát. Az okot jellemzően egy esemény, saját magunk, a másik ember, a környezetünk általunk, a mi szempontunkból hibásnak ítélt jellemzőiben találjuk meg. A saját nézőpontunkat érvényre juttatva kezdünk a megoldás kereséséhez időt, pénzt, energiát nem kímélve.

A megoldás fókuszpontjában a probléma megszüntetése áll. Tulajdonképpen meg akarjuk semmisíteni azt a helyzetet, amiből nem találjuk a kiutat. Ez a szándékunk rögzül és stresszt okoz, amit fizikai, érzelmi, mentális és spirituális szinten egyaránt megélünk. Eltérő hangsúllyal ugyan, de teljes lényünket érinti.

Akadályok, nehézségek az életben, küzdelem

Egyre több erőforrás ráfordításával végül belefáradva, beleöregedve, belebetegedve azt látjuk, a kiindulási probléma mérete megsokszorozódott, és a stressz uralkodik rajtunk. A megoldás keresése önmaga ellen fordította a helyzetet, tovább mélyítve az ellentéteket, a különbözőségek miatti – egyébként kezelhető – eltéréseket.

A saját érdekeink, értékítéleteink rugalmatlanul uralkodni kezdtek fölöttünk, figyelmen kívül hagyva a probléma által jelzett valós elakadást. Ugyanez a folyamat játszódott le mindenkiben. Meg kellett-e győznünk valakit arról, hogy a helyzetet problémásnak lássa? Talán provokatív a kérdés, mégis, jogosnak érzem feltenni. Lehet, de nem biztos, hogy a társunk ugyanúgy látja a helyzetet – akár az egészet, vagy számára nem az a probléma, ami nekünk. Mit tudunk tenni, mielőtt megszólalunk és jelezzük, hogy valami nincs rendben – szerintünk?

Mit jelez a probléma?

Először magunknak tegyük fel a kérdést: Mit jelez a probléma?

Azt jelzi, van valami, amin átlendülhetünk, felkészültek vagyunk egy életadottságunk felismerésére, hogy a jövőnket ennek tudatában építsük tovább.

Emiatt lesz a probléma egyéni, mert nekünk szól és bennünket sarkall arra, hogy változtassunk egy berögzült szokásunkon, hozzáállásunkon, életszemléletünkön. A probléma akkor kerül felszínre, amikor van eszközünk a kezelésére. A probléma célja, hogy megmutassa: egy helyzet a figyelmünket kéri.

Meg tudsz itt állni egy pillanatra és a figyelmedet egy most aktuálisan problémásnak ítélt helyzetre fókuszálnod? Csak ennyi, figyeld meg. Hangsúlyozom, a probléma fogalmát most hagyd figyelmen kívül, csak a helyzetre összpontosíts, ami számodra jelent problémát. Mit figyelsz meg? Néhány szempont, ami segítségedre lehet a megfigyelés során:

  • az érintettek köre – rajtad kívül;
  • időbelisége szerint lehet elhúzódó vagy újkeletű;
  • lehet, hogy ismétlődik az életedben;
  • szituáció függő vagy általános?

 

Mit tudsz tenni?

Érdemes minden, általad ismert érintett helyzetéből megnézned a problémásnak minősített szituációt. Ez kevésbé időigényes művelet, mint a probléma táplálása.

Ez a lépés a fókuszált figyelmedre épül, valamint a ráérző, megérző, beleérző képességeidre, az empátiádra. Ez az egyetlen útja és módja annak, hogy felismerd, mi alapján minősíted a szituációt problémásnak. Ilyenkor külső szemlélővé válsz a saját történetedben, hirtelen új nézőpont tárul fel előtted, és a kép, amit korábban emlékezetedben őriztél, árnyaltabbá válik. A probléma már nem az, mint amit az első pillanatban annak véltél.

Kitisztul a kép és a hangsúly áthelyeződik benned arra a belső pontra, amit a probléma jelzett. A probléma nem megoldódott, hanem feloldódott. Mi történik ezután?

Realizálod, hogy a gondolataid és az érzéseid megváltoztak. Hogyan? Kitisztultak és vállalhatóvá váltak.

Képessé válsz saját magad előtt tisztán és egyértelműen, nyugalommal kezelni egy helyzetet – hiszen megértetted a lényeget, a probléma mögé néztél. Spirituális szinten is megéled a változást azáltal, hogy közelebb kerülsz önmagadhoz és a szeretteidhez. A kapcsolataid átrendeződnek és kifejezik a megújult látásmódodat.

A probléma oldódása fizikai, testi szinten is érzékelhetővé válik. Talán ez az, amit utoljára tudatosítasz, hiszen a testedre fordított figyelmed kevésbé fókuszált. A testi érzeteidre azonban ugyanúgy fókuszálhatsz, mint az érzéseidre, gondolataidra és tedd fel a kérdést: mi változott?

tigris, stressz, félelem, lány, nyugalom, meditáció, stresszkezelési technikák, probléma

Egy új fejezet

A változás tudatosítása új fejezetet nyit az életedben. Átrendeződési folyamat indul el, ami a figyelmedet igényli. A figyelmed pedig szabad és tudod erre a változásra fordítani, hiszen a stresszes problémamegoldás helyett a hangsúly átkerült a megváltozott helyzetre. Mielőtt megszólalnál és bevonnál másokat az általad problémásnak ítélt helyzet megoldásába, önmagadba tekintesz és ez automatikusan a helyzet nyílt kimenetelű megváltozására adsz esélyt. Igen, esetleges, hogy mi lesz az eredmény. A szituáció nem tűnik el, megmarad, te leszel benne más, a korábbi szerepedhez képest.

A címben szereplő kérdés így hangzott: meg kell-e oldanunk a problémát? A válasz azt hiszem egyértelmű: nem.

A problémát oldani, feloldani tudjuk, emberi mivoltunkból fakadóan erre vagyunk képesek. Az energiánkat, időnket fókuszáltan a problémát okozó helyzetre összpontosítva új nézőpontot vagy nézőpontokat kereshetünk és átrendeződik minden érzés, gondolat, ami egyaránt megnyilvánul a kapcsolatainkban és a testi érzeteink szintjén.

Az életünk változik meg ettől és lesz olyan, amiben jól érezzük magunkat, kiteljesedünk, a szívünk szavát követjük és a logikus gondolkodásunkkal támogatjuk azt.

 

KATTINTS IDE ÉLETMÓD TANÁCSADÓD KIVÁLASZTÁSÁHOZ!