Az Ajurvéda elveit követő életmódban a testtípus, az étrend és általában véve a „mi van bennünk” mellett ugyanolyan fontos a „mi van kívül”, a környezetben uralkodó viszonyok, főként az évszak és az időjárás figyelembe vétele, a ritucsarja.
Az Ájurvéda felfogása szerint az évszakos változások is tükrözik és befolyásolják – mind bennünk, mind a környezetünkben – a három dósát, a Vátát, Pittát és Kaphát, azt a három alapelvet, melyek testünk és elménk minden funkcióját irányítva meghatározzák egészségi állapotunkat. Mindegyik évszakot a dósák egyikének megnövekedése jellemzi, így a dósák szempontjából különböző évszakokat határozhatunk meg, aszerint, hogy mely dósa hatása domináns a környezetben.

Magyarországon három ilyen évszakot különböztethetünk meg (ezek természetesen tájegységenként változhatnak, az alábbi felsorolás az általános jellemzőket veszi figyelembe).

A három évszak az ajurvéda szerint

A Kapha évszak körülbelül márciustól júniusig tart, jellemzője a tavasz kellemes hűvössége és a nedvesség, a sok csapadék.

A Pitta évszak a forró nyári időszak, úgy a csapadékos július, mint a szárazabb augusztus és a kora ősz, egészen október közepéig.

A Váta évszak a hűvös, szeles időjárás beköszöntével veszi kezdetét, és a száraz, csípős téli hidegben csúcsosodik ki; körülbelül novembertől februárig tart.

Az egymásra következő “ajurvéda” évszakok új, megváltozott körülményeket, megváltozott törvényeket hoznak a világba. Ezek nem csupán öltözékünk megváltoztatását kívánják meg tőlünk, hanem számos életmódbeli változtatást, melyeket „civilizált” életmódunk gyakorta elfeledtet velünk. Az alábbiakban az őszi-téli – Váta – évszakra adunk néhány útmutatót.

Ajurvéda útmutatók az őszi-téli évszakra

Az őszi száraz, hideg, szeles időjárás beálltával a Váta megnövekszik mind a környezetben, mind a testben és az elmében, s hűs változást jelent a nyári Pitta időszak forrósága után.

A Váta dósa változékony, száraz, érdes, hideg, és finom. Ilyenkor gyakran tapasztaljuk a Váta egyensúlytalanságának néhány jellemző tünetét.

Hideg a kezünk és a lábunk, kiszárad, megrepedezik a bőrünk, berekedünk, köhögünk vagy az éppen esedékes influenza járványt nyögjük, s olyan problémáink is újult erővel jöhetnek elő, mint a székrekedés vagy az álmatlanság. A Váta évszakban ezért a szervezet működésének egyensúlyba hozása leginkább a Váta egyensúlyának megteremtését jelenti.

Nem csupán a Váta típusúak (bár ők azok, akiknek ebben az időszakban fokozottan kell ügyelniük egészségükre), hanem minden testtípus számára.

Pihenés, rendszeresség és meleg

Télen a természet is pihen, kövessük mi is a példáját! Jó időszak ez a visszavonulásra, a csendes szemlélődésre, elmélkedésre.

Ahhoz, hogy elõre jussunk, elengedhetetlen a pihenés; mert amikor az egyik lábunk előre lép, a másik a földön nyugszik.

A mozgásért és fejlődésért felelős elv, a Váta is csak akkor tudja megfelelően biztosítani az előrehaladást, ha elegendő pihenéssel segítjük egyensúlyát.

Idegrendszerünk nyugalmát szintén segíti, ha TV nézés helyett inkább olvasunk vagy zenét hallgatunk.

Kerüljük vagy a lehetőségek szerint mérsékeljük az olyan megterhelő tevékenységeket, amelyek túlságosan kibillentik a Váta egyensúlyát: ilyenek a túl sok utazás, a rendszertelen napirend, a megfeszített munka. Az éjszakázás és az elégtelen alvás a Váta egyensúlyának leghatékonyabb felforgatója. Térjünk korán nyugovóra, este tíz óra előtt, még a Kapha dósa uralta csendes, nyugodt időszakban.

A szeszélyes, változékony Vátát kitűnően egyensúlyozza, ha ügyelünk arra, hogy rendszeresség legyen az életünkben. Kövessünk rendszeres napirendet, olyat, amelyik nem merevséget, de tartást és stabilitást visz az életünkbe. Fokozottan figyeljünk a rendszeres étkezésre: ne hagyjunk ki étkezéseket és lehetőleg együnk mindig ugyanabban az időben.

A testünket érő hideg, száraz levegő és szél a Vátát növelve fokozza érzékenységünket a meghűléses problémákra. Az Ájurvéda – és a józan ész is – alátámasztja az édesanyák ösztönét, hogy meleg ruhával védjék gyermekeiket. Tartsuk magunkat melegen!

masszázs, masszázs helyiség, pihenés, relaxáció

A csodatevő ajurvéda olajmasszázs

Nem lehet eléggé hangsúlyozni az abhyanga, az ajurvédikus olajmasszázs fontosságát, mely különösen télen segíthet rengeteget a Váta egyensúlyának és a szervezet ellenálló képességének megőrzésében, valamint a szokásos téli nyavalyák elkerülésében. Vitalizál és nyugtat, frissíti a testet és az elmét, sőt, segít megelőzni a bőr kiszáradását és megrepedezését, mely különösen télen gyakori probléma. Ezenfelül úgy tartják, hogy segít eltávolítani a testből a tisztátalanságokat, növeli a testi erőt és az állóképességet, valamint lassítja az öregedési folyamatokat.

Így végezzük az abhyangát

Tegyünk három-négy evőkanál szezámolajat egy csészébe, és melegítsük meg egy tál forró vízben, míg a testhőmérsékletűnél egy kicsit melegebb lesz.

Elsőként erőteljes, körkörös mozdulatokkal, az ujjbegyeinket használva masszírozzuk meg a fejbőrt.

Ezután a tenyérrel és az ujjak belső részével masszírozzuk a test többi részét. Finom mozdulatokkal az arcot, a füleket, és a nyakunkat, majd erőteljes, hosszanti mozdulatokkal a karunkat. Az ízületeknél váltsunk át a körkörös mozgásra.

Ezután körkörös, az óramutató járásával megegyező irányú finom mozdulatokkal dörgöljük meg a mellkasunkat, majd ugyanígy masszírozzuk meg a hasunkat, ez nagyon jó hatású a Váta okozta emésztési problémákra, mint a puffadás.

Ezután a hátunkat, a lábunkat, majd nagyon alaposan a lábfejünket masszírozzuk át.

Várjunk néhány percet, míg az olaj felszívódik a bőrünkbe, majd könnyedén tusoljunk le, lehetőleg szappan használata nélkül. A bőrön maradó vékony szezámolaj réteg melegen tartja a testet, óvja a Váta egyensúlyát, s az ősi szövegek szerint „ragyogó kisugárzást” ad.

Az olajmasszázshoz legkitűnőbb a szezámolaj, melynek minden olaj közül a legjobb az áthatoló képessége, s ez igen fontos, hiszen a kutatások szerint az olajmasszázs leginkább a bőrbe felszívódó olaj által fejti ki hatását.

A szezámolaj ezenfelül 40 százalék linolénsavat tartalmaz (minden más olajnál jóval többet), ami segít megelőzni a bőrön található bakteriális fertőzéseket, s hatásos gyulladásgátlónak is tartják. Ez magyarázhatja, hogy a rendszeresen abhyangát végzők közül nagyon sokan tapasztalták ízületi problémáik enyhülését. Végül, a linolénsav hatékony rákellenes szernek is tűnik; a legújabb kísérletek szerint a szezámolaj in vitro gátolja a melanomasejtek növekedését. Ha a szezámolaj túlzottan hevítene minket (erre leginkább a Pitták számíthatnak), a kókusz vagy az olíva olaj használata javallott.

 

A szerző