Barion Pixel

A víz ivás művészete és az ajurvéda.

Az éltető víz alapvető a létfenntartásunkhoz.

Azt gondolhatnánk vízfogyasztásunkkal kapcsolatban, hogy elég, ha tiszta, friss és elegendő mennyiséget iszunk.

Számos tanulmány született arról, hogy mennyi a minimális vízmennyiség, amit szervezetünk egészséges fenntartásához minimálisan meg kell innunk.

Azt azonban nem szoktuk végiggondolni, hogy fontos-e hogyan és mikor iszunk.

Úgy vélhetjük, hogy az ivás olyan egyszerű dolog, amit nem lehet nem egészségesen csinálni.

Pedig az étkezések után puffadásnak, gyomorfájdalomnak, a vízivás után rövid időn belül bekövetkező vizelési ingernek a helytelen vízivási szokás is lehet az oka.

Az ajurvéda az egészségmegőrzés egyik hangsúlyos eszközének tekinti a helyes táplálkozást, melynek részeként kezeli a vízfogyasztást is.

 

A víz ivás művészetének 9 pontja

 

Ennek megfelelően az emésztőrendszer védelme és a megfelelő felszívódás érdekében ezt is szabályozza, melyet most 9 pontban foglaltunk össze.

1. Meleg, de legalább szobahőmérsékletű vizet igyunk! A hideg és hűtött italok egyszerűen gyengítik az emésztést. Ha mégis hideget iszol, ne egyél.
2. Nyugodt körülmények között igyunk! Lehetőleg üljünk le az iváshoz
3. Kortyoljuk a pohár vizet. Kortyoljuk egy kevés vizet, nyeljük le, majd lélegezzünk egyet, utána kortyoljunk megint.
4. Naponta többször igyunk, de mindig keveset. Ha egyszerre sokat döntünk magunkba, akkor a test nem fogja az egészet hasznosítani, egyszerűen át fog szaladni rajtunk.
5. Étkezéskor csak egy-két korty vizet fogyasszunk. A túl sok víz étkezéskor nem hagy elegendő helyet az emésztésnek. Töltsük meg a gyomor felét szilárd étellel, negyedét vízzel vagy más folyadékkal, s hagyjuk a maradék egynegyedet üresen az emésztőnedveknek, valamint az emésztő folyamatoknak.
6. Étkezés előtt és utána ne igyunk sokat a fenti szabály miatt.
7. Várjuk meg, míg a test jelez: akkor igyunk, amikor szomjasak vagyunk. Figyeljük meg a szomjasság érzetét. Gyakran helytelen szokás miatt ezt az érzetet evéssel csillapítjuk.
8. A szükséges vízmennyiség személy- és körülményfüggő. A test természeténél fogva tudja a számára szükséges mennyiséget, ha kell neki víz azt a szomjúságérzettel jelzi. Ha figyeljük a test jelzését, és akkor iszunk, amikor szükséges, akkor a helyes mennyiséget fogyasztjuk. Gyermekeknél és időseknél jobban kell figyelni, ők később észlelhetik a szomjúságot.
9. Az emberi test vízigényét számos más módon is jelzi. Ha vizeletünk halvány világos, szalmaszínű azt mutatja, hogy elegendő vizet fogyasztunk, a sötétsárga viszont egyértelmű jelzés a folyadékpótlásra. Ha ajkaink szárazak vagy bőrünk (korunkhoz képest) ráncosabb, szintén több vizet kell fogyasztanunk.

A szerző