napfényA napvitaminnak is nevezett D-vitamin fontos szerepet játszik a csontok egészségében és lassítja a csontritkulást. Vizsgálati adatok utalnak arra is, hogy erősíti az immunrendszert és megelőzheti a rák bizonyos fajtáinak kialakulását.  Tudj meg többet erről a közismert vitaminról.

A hormonhatású D-vitamin akkor képződik a szervezetben, amikor a bőrt a napból érkező ultraviola B (UVB) sugarak érik. A mindennapi pár perc napozás elméletileg ellátja a szervezetet megfelelő D-vitamin mennyiséggel. Sok ember azonban különösen télen nem jut elég napfényhez, hogy szervezete előállítsa a számára elegendő D-vitamint. A szervezet D-vitamin előállító képessége a korral együtt csökken, ezért az idősek körében gyakori a D-vitamin hiány. Sokszor a fiatalabbak sem jutnak hozzá a megfelelő D-vitamin mennyiséghez. Egy vizsgálat szerint 300, különböző betegségek miatt kórházba szállított beteg 75 %-a D-vitamin hiányos volt, életkortól függetlenül. Különösen érdekes volt a kutatási eredmény, amely azt mutatta, hogy azoknak az embereknek az egyharmada is D-vitamin hiányban szenvedett, akik szedték az ajánlott napi mennyiséget. Felvetődik tehát, hogy a jelenleg ajánlott D-vitamin adag talán mégsem elegendő.

Lássuk címszavakban, hogy mi mindenre jó a D-vitamin:

  1. alapvető feladata a vér kalcium- és foszforszintjének a szabályozása
  2. a csontok erősítése és az egészséges fogazat fenntartása
  3. fontos a csontritkulás megelőzésében
  4. fontos az egészséges immunrendszer fenntartásához
  5. megelőzheti a prosztata-, a vastagbél- és az emlőrákot

A D-vitamin megtalálható a tejben: egybögrényi 100 NE-t tartalmaz. Néhány gabonapehely szintén gazdag D-vitaminban, egy adag 40-100 NE közötti mennyiséget tartalmaz. Az olajos húsú halak, mint a hering, a lazac és a tonhal gazdag D-vitamin források.

A D-vitamin adagolásáról és további érdekességekről >>>ITT>>>> olvashatsz.

További cikkek vitamin témában: IDEKATT