A meditálás hatása nagyon sokrétű, erről már írtam korábban is, sokat segíthet abban az esetben is, ha túlságosan sok információt kell feldolgoznunk mindennapjaink során.

Ha sok az információ, egy idő után, észrevétlenül is elveszetté válunk.

A külső ingerek, amik érnek bennünket rejtett módon épülnek a tudatunkba és a tudatalattinkba.

 

A meditálás hatása a vágyakozás kezelésére

 

Elképesztő mértékű vágyat kezdünk érezni dolgok megszerzésével kapcsolatban, amikre alapvetően nem is lenne szükségünk.

Ez az egyszerűbben kezelhető információ, hiszen a fizikai lehetőségeink – például a pénztárcánk tartalma – határt szab, ha az elménk nem is teszi meg.

Ezek a vágy alapú javakra vonatkozó információk.

Más a helyzet a rólunk szóló visszajelzésekkel, mert az érzelmeinkre hatnak, önmagunk szeretetét befolyásolják.

Nevezzük ezeket érzelmi alapú információknak.

Hogyan segít a meditáció kívülről érkező ingereknek, a vágy és az érzelmi alapú információknak a kezelésében?

Amikor meditálunk, csendben, még füstölőt, gyertyát sem gyújtva, amikor még vagy már rajtunk kívül mindenki alszik, az elménk elcsendesedik. Azt jelenti az elme csendessége, hogy nyugalom keletkezik bennünk, a lelkünkben.

Amikor leülök meditálni, és figyelmemet a testtartásomra, a légzésemre irányítom, a figyelmem fókuszából kikerülnek a gondolataim és az érzéseim is. Szinte azonnal értékelem, mi a meditálás hatása. Akkora erőfeszítést igényel az, hogy a gerincemet egyenesen tartsam és a hasi légzésre összpontosítsak, hogy az elmém egyszerűen nem ér rá ugrálni a kósza gondolatim között. Bár néha ezek felbukkannak és a tartásom ettől összeesik, a légzésem felszínessé válik, mégis, van egy belső erő, egy fegyelem valahol bennem, ami jelzi: nem azt csinálom, amit kell! Ez a lényeg, hogy tudok-e fókuszáltan, koncentráltan, összeszedetten, meghatározott – én szeretem azt a szót ebben az egy esetben, hogy szigorú –, szóval szigorúan tartani magam a kitűzött célomhoz. A célom az, hogy mozdulatlanul üljek és hasi légzést gyakorolva tartsam életben magam. Tehát a célom, hogy részt vegyek egy folyamatban, ami két élettani jelenséghez kapcsolódik, nevezetesen a tartáshoz és a légzéshez.

Gyakorlat

Egyszerűnek tűnik leírva és az is. Egy gyakorlatot javaslok, ami megmutatja, mennyi kósza gondolatod van:

Nézd meg az olvasatlan e-mailjeidet. Keress közül olyat, ami címe alapján intézkedést kíván Tőled.

Olvasd el, majd tedd fel magadnak a kérdést: Mit kell tennem, pontosan, hogy az az eredmény szülessen meg, amit várok? Hány alkalommal olvastad el az e-mailt?

meditacio

Túl sok információ – szétszórtság – meditálás hatása

Azt vettem észre, hogy nem figyelünk arra, amit csinálunk.

Emiatt nem sikerül a vasárnapi ebéd, emiatt kell kétszer elmenni a hivatalba, emiatt tesszük fel a kérdésünket a gyerek osztályfőnökének írásban legalább hárman, mert nem olvastuk el figyelmesen a levelét.

Tulajdonképpen a saját figyelmetlenségünkkel mások idejét is pazaroljuk – ha ügyintéző vagy és nem mondod el az ügyfélnek pontosan, hogy mi a teendője, ez ebben az esetben is igaz. Márpedig az időpazarlásra érzékenyek vagyunk, ha úgy érezzük, a mi időnket pazarolják. Ha mi pazaroltatjuk mások idejét, az nem tűnik fel.

Az időpazarlás talán azért zavaró, mert rengeteg felesleges információ létét világítja meg. Óhatatlanul jön a kérdés: De minek!? Mintha egymást húznánk le.

Mi a megoldás? Figyelünk a saját dolgunkra. Amiről mi tehetünk, azt maximálisan megtesszük és ezzel az egy dologgal, máris megfeleztük a sok, felénk áradó információt. Mind a két típust, a vágy és az érzelmi alapút egyaránt.

Senki sem fog olyan dolog után vágyakozni, amire nincs szüksége. Senki nem kap olyan visszajelzést, hogy idétlen, szerencsétlen, buta, stb… , mert még ezt sem tudja elintézni, megcsinálni, teljesíteni. Nyugodtabb lesz a környezetünk, a külső és ugye kitalálod, a belső környezetünk is.

Te jelenleg milyen állapotban vagy?

A belső környezetünk alatt mit értek? A nyugalmunkat. A nyugodt, stresszmentes működésünket. Állj meg most egy pillanatra és tudatosítsd, hogy milyen nyugalmi állapotban vagy! Skálázd be magad a nyugalmad szempontjából 1 – 10 között. 1: egyáltalán nem vagy nyugodt, 10: nagyon nyugodt vagy.

Megfigyeltem, hogy a nyugtalan emberek mintha nem szeretnék magukat.

Valamit akarnak – jellemzően nem tudják megmondani – és ezért a valamiért küzdenek. Küzdelmük azonban kétségbeesett, hiszen nincs iránya, csak célja. A cél a „valami”.

Ezek az emberek jobbak szeretnének lenni, mostani önmaguknál, valamiért azonban nem megy nekik.

Talán, mert a jelenüket áthatja a múltjuk. Az a sok érzelmi alapú információ, ami úgy áll össze néhány évtized alatt, hogy megalázó módon húzza vissza az embert attól, hogy teljes, jó életet éljen. Hogy egészséges legyen – értem ez alatt a mentális egészséget is, ami abban nyilvánul meg, hogy megkérdőjelezzük időnként helyes-e a cél, az irány, amerre tartunk?

Az egészséges ember felteszi a kérdést, hogy „Ha így folytatom, mint ahogy eddig tettem, annak mi lesz a következménye öt, tíz, húsz év múlva?” Hogy fogunk élni a feleségemmel, férjemmel idős korunkban? Megosztjuk a házat, műhely – konyha részekre és néha összefutunk a nappaliban?  Állandó szorongással élünk, hogy ha elromlik a mosógép, tudunk-e újat venni? A legnagyobb túránk a közeli kisboltig tart? Vagy mindennek az általunk elképzelt legjobb és legeslegjobb változata fut majd le? Kell-e tennünk valamit, hogy a legeslegjobb legyen az életünk? És megtesszük-e azt, amit kell?

 

Ha sok a belső információ, a fenti kérdésre, kérdésekre lehet, hogy nem lesz válasz egyből. Lehet, hogy a kérdés nem megy át, nem lesz érthető. Lehet, hogy nem lesz értelmes sem a kérdés, hiszen nincs felület a lélekben, amin ez a kérdés megtapad – a sok információ befedte.

meditáció, meditálás, meditáló nő, jóga

A meditálás hatása pozitív az információ feldolgozáskor

Ez a helyzet? Meditálj! Kezd el ma este és aztán ülj le csendben, ahogyan írtam két hete, és maradj így húsz percig. Akármilyen nehéz, akármilyen kellemetlen, zsibbasztó, viszkető, unalmas, fárasztó, akármilyen… maradj nyugton. Amikor végeztél a meditációval, tudd, hogy amilyennek érzékelted a mozdulatlanságot, olyan az életed. A tudatalattid a testeden keresztül kommunikál Veled. A meditáció ideje alatt valójában azt csinálod, hogy meghallgatod, mit üzen a tested arról: Ki vagy Te ebben a pillanatban? Minden nap kérd meg a tested, hogy mutassa meg: Ki vagy Te? Meg fogja mutatni és olyan módon, hogy az fogadható, befogadható legyen számodra. Mert a tested ismeri a határaidat, tudja, ismeri a komfortzónádat, annak jellemzőit és finoman, mégis határozottan irányt abba az irányba, amelyen haladva megszereted magad.

Hogyan történik ez? Szerinem úgy, hogy a felesleges információk kikerülnek a figyelmed fókuszából és ami marad, az Te vagy. Azt meg csak szeretni lehet.

A szeretett ember pedig tudja, mit akar, tud fókuszálni és nyugodt. A meditáció gyakorlásával óriási segítséget kapsz az életed megújításához. Saját magad, önerőből tudsz újra rendeződni.

Az igazsághoz tartozik: lesz olyan, hogy sírni fogsz másnap, csak úgy… lesz olyan, hogy valakinek el kell mondanod, hogy mi van veled, csak úgy… lesz olyan, hogy egyik pillanatban vidám vagy, majd ez az állapot egyszer csak minden ok nélkül átíródik valami mélységes fájdalommá… Hagyd ezeket. Vedd észre és tedd a dolgod, mint a meditációban. Tudod, elengeded a tartást egy gondolat miatt és amikor észreveszed, visszarendeződsz a kiindulási (cél) állapotba. Ugyanígy járj el ezekben a „zavaros” időkben is. Jön a rossz érzés, hagyd, jöjjön, majd a figyelmedet fordítsd az aktuális feladatodra. Ismételd ezt, ahányszor csak szükséges, minden egyes alkalommal. Ez a dolgod.

 

Meditálj minden nap!

 

KATTINTS IDE A MEDITÁCIÓS SZAKEMBEREK ELÉRÉSÉHEZ!

 

A szerző