A meditáció hatása életünkben igazán sokrétű lehet, sokszor eszünkbe sem jutna, életünk mely területére van, lehet hatással.

Egy pillanatra gondolkodjunk el az alábbiakon

Mi a helyes cselekedet napjainkban? Mi az igaz cselekedet? Mi a jó cselekedet? Lehet ragozni a témát, hogy mi való és mi nem.

Hogy mutassuk ki rokonszenvünket, együttérzésünket, egyet nem értésünket, ellenszenvünket?

Szeretném, ha elgondolkodnál azon, hogyan éled az életed, milyen választásaid vannak, hogyan mutatod meg magad és mit mutatsz meg magadból.

A meditációról szóló cikksorozatom második részében a meditáció életünkre gyakorolt hatásáról írok, Neked. A végén összeáll a kép.

 

A meditáció hatása és az érzelmi intelligencia

Kezdjük ott, hogy szerintem az elmúlt néhány ezer évben a technikai tudásunk, az életünkben jelenlévő technológiák fejlődéséről beszélhetünk. Az érzelmi intelligenciánk viszont lemaradt a folyamatban.

Ezért vannak háborúk az országok között, ezért vannak haragok a családokban. Mondhatom azt is, hogy agyunknak, idegrendszerünknek ugyanazt a néhány százalékát használjuk, mint a Római Birodalom fénykorában vagy az ókori Mezopotámiában tette azt az ember. Többre vagyunk képesek, a szabad meditáció rendszeres gyakorlása megmutatja ennek az állításnak az igazságát.

Mindannyiunkban van egy gyenge pont, amire, ha „rálép” valaki, bárki, azonnal bekapcsolunk és egy régi, ősi, a génjeinkbe kódolt mintázat alapján reagálunk. Nos, ez az a pont, amit nevezzünk fejlődési pontnak.

Ez lesz az a dolog az életünkben, amivel születésünktől halálunk pillanatáig dolgozni fogunk. Ez a pont mutatja a fejlődési utunkat és egyben ez lesz az erősségünk. Miért? Mi ebben a logika? Folyamatosan kerülünk olyan helyzetekbe, pontosabban fogalmazva: olyan helyzetekbe kerülünk folyamatosan, amelyek „bekapcsolják” a fejlődési pontunkat.

Bosszantani fognak, haragot, félelmet ébresztenek bennünk. Erre megy a figyelmünk, tehát ezt fogjuk megvalósítani. Hogyan?

Helyesen, helytelenül, jól, rosszul, igaz módon és igaztalanul.

Tehát először is, mi a Te dimenziód, miben gondolkodsz?

  • helyes – helytelen
  • jó – rossz
  • igaz – igaztalan

 

 

Melyik a te választásod?

Ez a három, általam legfontosabbnak tartott értékmező. Mert azzal, amikor választasz, értéket képviselsz. A saját értékrendszeredet valósítod meg a választásoddal. Bármit választasz, nem kapsz csillagos ötöst és megbukni sem fogsz, mert nem ez a lényeg, hogy a választásod milyen minőséget képvisel. A lényeg maga a választás.

Választottál, és ezzel az értékmezővel élsz együtt, ezen keresztül szemléled a világot: a szűk családodtól kezdve a globális folyamatokig mindent a választásod által viselt szűrőn keresztül fogsz látni, értékelni, meg- és elítélni.

Ez lesz a te ringed, ebben az értékmezőben vívod a csatáidat önmagaddal. Majd ennek az eredményét projektálod a környezetedben élőkre, a környezetedben zajló folyamatokra. Mindez önmagában nem elég, kell a fejlődési pont is ahhoz, hogy teljes legyen a rendszered. Tehát választottál egy értelmezési mezőt és van egy fejlődési pontod. E két tényező együttműködéséből következik az, hogy ki vagy, kivé válsz.

választás, jobb jövő, komfortzóna

Nekem a helyes-helytelen dimenzióra esett a választásom. A fejlődési pontom pedig az, ha valakit a környezetemben, nem csak engem, megszégyenítenek.

Az élet bölcs. Mikor azt gondoltam, kijöttem az ilyen helyzetekből és fellélegeztem, kaptam egy bizonyítási lehetőséget. Úgy tekintettem erre a helyzetre, mint egy vizsgára: az Élet megnézi, ellenőrzi, valóban letehetem-e a terhet a vállamról. Egy munkáról volt szó. A megbeszéléseken elhangzottak dolgok, én bizonyos információval rendelkeztem, majd jött a valóság, a papírra vetett típusú. Ott már volt egy kis bizonytalanság és ekkor kezdődött a vizsga: megyek tovább vagy megállok? Az élet kegyes is, mert véletlenül az időpontok bonyolultsága, az elhavazások miatt nem tudtam, hova megyek.

Ne okozz kárt!

Vagyis azt gondoltam tudom, míg be nem léptem az ajtón. Mert nem az volt, amit megbeszéltünk. Majd pár perc múlva összeszidtak a fülem hallatára, a szemem láttára egy fiatalt, aki valamit tényleg nem csinált meg, és mégis, a módszert, a szidást nem tartottam helyesnek. Helytelen volt. Mert én idegenként azt tudtam meg az illetőről, hogy lusta, figyelmetlen, stb.

Teljesen egyértelmű volt, hogy mi a helyes számomra, nem veszek részt ebben a játékban. Nem fogok szórakozni másokkal, úgy tenni, mintha nem zavarna, hogy megszégyenítenek egy felnőtt embert. Mert kárt okozok.

Igen, kárt okozok azzal, ha nem mondom el mit látok, mit érzékelek és közben belül forr a düh bennem, méltatlannak érzem a helyzetet és áldozatot kovácsolok magamból. A csapatot húzom vissza. Miután a nem láthatót nem hisszük, így még különccé is válok idővel, mert azért valami ki fog szivárogni belőlem és az nem lesz érthető, használható, csak zavaró. És le- illetve visszahúzó.

Ezt szépen elmondani nehéz vagy talán nem lehet annak, aki egy másik dimenzió mentén mozog. Szépen kezdtem és nem sikerült. Ráadásul visszapörgött hozzám, hogy én vagyok a támadó. A békében elváláshoz két ember kell, egy kevés. Mit tettem egyként? Elmondtam azt, amit érzékeltem, amit láttam és ezzel ráléptem a beszélgető partnerem fejlődési pontjára. Nem lesz közös projekt.

Ezt lehet úgy csinálni, hogy a megértés vágya vezérel bennünket és úgyis, hogy a másikat be akarjuk darálni. Nincs szebb, jobb szó arra, ami ilyenkor történik: írd alá, nyisd meg a spam-et a piros jelzés ellenére, ja még ez is kell, ha azt akarod… Ismerős? Vészhelyzet van!

Vészhelyzetben

Milyen vagy akkor, amikor vészhelyzetbe kerülsz? Milyen vagy akkor, amikor másokat hozol vészhelyzetbe?

Ilyenkor a fejlődési pont egészen picire zsugorodik, besűrűsödik, elképesztő mélysége és magassága lesz, de a harmadik dimenziós kiterjedése szinte eltűnik, szemmel nem láthatóvá válik. Szívvel érzékelhető csak, hogy ott van. Csak egy lehetőségünk van ebben a pillanatban. Eltaláljuk vagy nem. Ismételni nem fogunk. Nem lesz még egy ugyanilyen helyzet, ha elvétjük a célt, csak sokkal rettenetesebb.

Milyen érzések működnek nálad egy kockázatos szituációban? Eszedbe jut legalább ezer pillanat az életedből, amikor hasonló történt Veled? Mit tettél akkor? Mit nem tettél akkor? Mit kellett volna tenned? Mit kell tenned most? Hogy békében maradj. Te békében maradj. A Másik Emberért nem tudsz felelősséget vállalni. A magad békéjét kell megteremtened, ez a lényeg.

A meditáció gyakorlása, a meditáció hatása

meditacio

A meditáció egy látszólag üres gyakorlat, csak ülni kell mozdulatlanul és lélegezni, ahogy azt az előző cikkemben leírtam. Azonban a rendszeres gyakorlás kiélesíti a figyelmed arra, hogy mi a

  • helyes – helytelen
  • jó – rossz
  • igaz – igaztalan

Tévedhetetlenné válsz. Magabiztosságod megingathatatlan lesz. Mert lesz egy belső erőd attól, hogy minden nap gyakorolsz és arra figyelsz, ami fontos: a tartásodra és a légzésedre.

A meditáció hatása a pontosabb önismeret

Amikor tükörbe nézel, mit látsz? Látsz mosolyt az arcodon? Mások is látják vajon? Milyen mosolyt látnak rajtad: igazit, mesterkéltet? Milyen ráncaid vannak? Milyen a ruhád, a megjelenésed? Látszik rajtad, hogy tudod, telik az idő? Vagy mindenáron ragaszkodsz a húsz évvel korábbi szokásaidhoz? Mit üzensz a környezetednek azzal, ahogyan megjelensz? Kérsz visszajelzést? Hogyan értékeled a közönséged tekintetét, a mosolyát?

Tulajdonképpen úgy tudsz meg magadról a legtöbbet, ha rendszeresen meditálsz és amit másokról gondolsz, azt magadra fordítod. Egy idő után könnyedén felismered a meditáció hatásait. Mi fordul vissza Rád önmagadtól? Öröm, elégedettség, hála? Ha nem ezek, semmi baj. Kezdj el gyakorolni, ma.

A gyakorlás arról szól, hogy összeegyezteted a külső hatásodat a belső utaddal a megfigyeléseid és a meditáció folyamatában.

A meditáció, a meditáció hatása során felülkerekedsz a régi mintázataidon, a berögzült genetikai kódjaidat újraírod. Ez a lényeg, hiszen a tudatod kiterjed, meghalad Téged. Befoglalja a Te értékmeződet.

A fejlődési pontod a legvédettebb és legkonfrontatívabb közegben, a tudatodban érik létezésed gyönyörű gyümölcsévé és áll a szolgálatodba a jövőben. Lehetőséged lesz újra választani, újra kezdeni. Képzeld el, hogy nagytakarítás – végül is tavasszal ezt szokás elvégezni a házunkban is – történik a tudatodban.

Majd, amikor minden tiszta, ragyog, újra rendezed önmagad – ahogyan visszapakolsz bútorokat, kicsit másképp, mint ahogy korábban voltak és néhányat kiselejtezel, mert már nem tudod hasznát venni, és beszerzel néhány új darabot. A lakásod átrendezéséhez hasonlóan, a tudatodban is új rendszereket, algoritmusokat fejlesztesz ki, amelyek mentén az életedet szervezed a jövőben.

Ettől a pillanattól fogva. Meditálj minden nap! Élvezd, lásd meg, mi a meditáció hatása érzelmi intelligenciádra!

 

KATTINTS IDE A MEDITÁCIÓS SZAKÉRTŐK ELÉRÉSÉHEZ!