Az önismereti meditáció az önfejlesztés természetes módja, de azt is mondhatom, hogy a legtermészetesebb módja a szabad meditáció.

Márciusban erről fogom megosztani a tapasztalataimat, tudásomat. Néhány napja – meditációt követően – megfogalmaztam a meditáció definícióját.

Így hangzik:

A meditáció emberi mivoltunk alapjához, létezésünk lényegi minőségéhez vezető tudati tevékenység. Filozófiai megközelítésben a tudat egy alapminőség, alapfogalom. A meditáció egy eszköz ahhoz, hogy létezésünk alapminőségét az érzelmeinktől, gondolatainktól és fizikai adottságunktól minél inkább függetlenül tapasztaljuk meg.

Önismereti meditáció gyakorlása

A meditáció rendszeres gyakorlása az önmegismerési folyamat leghatékonyabb útja. A gyakorlás során szerzett fizikai, érzelmi szinten szerzett tapasztalatok a hétköznapjaink során hatékonyan javítják életminőségünket.

Jelentős mértékben javul a

  • stresszoldási képesség;
  • a figyelem irányításának képessége;
  • a koncentrációs képesség.

Ezek a legfontosabbak, melyek hatása továbbgyűrűzik és hozzájárul a

  • kreativitás magas szintű kibontakoztatásához;
  • a kommunikációs stílus pozitív irányú változásához;
  • a kapcsolódási és együttműködési képesség magas szintű megnyilvánulásához.

 

Talán túl száraz és rideg a fenti leírás. Ilyen a meditáció. Kitisztítja az ember gondolatait. A gondolatnélküliség csak egy pillanatra megteremtődik, kitisztul a fejed és kapcsolat jön létre a gondolataid és a megérzéseid között. Pontosan fogd tudni, melyik egyetlen gondolat visz előre téged az utadon és melyek azok, amik elszáradt, lehullott falevelekké váltak, míg fegyelmezetten ültél és a légzésedre összpontosítottál. Nekem ilyen pillanat után vált világossá, hogy el kell kezdenem írni: „Írni kell.” Ez volt az üzenet és tudtam, hogy eszerint kell haladnom.

A MEGTAPASZTALÁS fontossága az önismereti meditáció által

Talán igazságot is érzel benne, legalább annyit, hogy „…igen, valami ilyesmit jó lenne megtapasztalni…” .

És jön, hogy miért nem tudsz meditálni: mert stresszes vagy, mert nem tudsz lekapcsolni, mert mindig gondolkodsz, mert… A szövegértés iskolás dolognak számít. Valami le van írva, el van mondva.

De

  • vagy nem értjük és nem kérdezzük meg;
  • esetleg nem hisszük és nem járunk utána;
  • vagy nem tartjuk fontosnak annyira és nem figyelünk.

A meditáció gyakorlásával szembeni ellenállás ilyen.

meditálás, pihenés, relaxálás, nő, meditáció, önismereti meditáció

A szabad meditáció arról szól, hogy mit tegyél

  • ülj le,
  • egyenesítsd ki a gerincoszlopodat,
  • az álladat tartsd párhuzamosan a talajjal,
  • a nyelved hegyét helyezd a metszőfogaid és az ínyed találkozási pontjához, majd nyomd a nyelvedet a szájpadlásodhoz,
  • állj át hasi légzésre,
  • ha a tartásod szétesik vedd fel újra a fentebb leírt testhelyzetet;
  • ha a légzésed felszínessé válik, állj vissza a hasi légzésre.

Zen meditáció, mint önfejlesztési meditáció forma

A zen meditáció jelenti számomra a legtisztább meditációs formát. Egyszerűsége miatt intelligenciát kíván – nincsenek apró betűs részek a gyakorlás tökéletesítéséhez. Exkluzív önfejlesztési forma, a legmagasabb szintű, amit gyakorolhatsz. Csak ismételni tudom magam, az egyszerűségében rejlik a zsenialitása. Csak Rád van szükség a gyakorláshoz, a Te döntésed alapján történik, a Te kitartásod szükséges hozzá. Egyedül, otthon, egy csendes fél órában, minden nap gyakorolva a fenti ülést, gyakorlatra teszel szert a következő területeken:

  • megengeded az érzéseidnek, hogy felszínre kerüljenek;
  • megtanulod hagyni az érzéseid kioldódását;
  • tisztábban fogod látni a helyzetedet;
  • több örömöd lesz az életedben.

 

Megtanulsz benne lenni az áramlásban. Miközben a tested mozdulatlan, a gondolataid, érzéseid szabadon mozognak. Éppen annyi információ jut el a tudatodba az érzelmi, gondolati és fizikai tested szintjéről, amennyit képes vagy befogadni. Kíméletes és konfrontatív megoldás az önismereted fejlődésének útján.

Finoman világítja meg azokat a területeket, melyeken dolgod van magaddal. Majd miután kijössz a meditatív állapotból és visszatérsz a hétköznapi ritmusodba, válik gyakorlativá a tapasztalat: ekkor fogsz sírni, örülni, mert az érzelmeid, emlékeid megmutatják magukat. Még egyszer, utoljára, hogy emlékezz arra, honnan indultál, min mentél keresztül. Ami marad, az az élmény, hogy túljutottál egy elakadásodon, hogy megoldottál egy életfeladatot, legalábbis közelebb kerültél a megoldáshoz.

Önfejlesztés

A meditációs tapasztalatok tudatosítása az önreflektív képesség fejlődését támogatja. Ez a képesség hosszú távon egy magasabb életminőség kialakulásához vezet, hiszen tudatossá válik az önfejlesztés és a másokhoz való kapcsolódás folyamata. Az élethelyzetek elfogadhatóbbak lesznek, és összpontosított, tudatos cselekvéssorozatok indulnak ki a stresszmentes hozzáállásnak köszönhetően.

A meditációs tapasztalatok elraktározódnak. Ezt onnan tudom, hogy amikor a fiaim picik voltak, nem volt időm meditálni – értem ez alatt, hogy a meditációs testhelyzetet felvéve ülni nem volt időm. Mégis, folyamatosan meditatív állapotban voltam. Az endorfin és oxitocin az évek alatt kialakult meditációs rutinom alapján magas szinten voltak jelen a szervezetemben a fizikai terhelés – kevés alvás és munka gyerekek körül. Mentálisan és érzelmileg teljesen jól voltam, fizikailag pedig olyan fitt, mint azelőtt soha. A tapasztalat elraktározódott és amikor a legnagyobb szükségem volt rá, vagyis a gyerekeimnek nyugodt anyukára, no akkor bekapcsolt a tudatom és előállt ugyanaz a minta, ami a meditációs ülések során jött létre évek alatt.

Persze sokkal jobb nem felhagyni a rendszeres meditáció gyakorlásával. Mindig más az élmény, a tapasztalat, mégis folyamatba rendeződik és egységet alkot. Visszatekintve látom, hogy mennyi mindent tudtam jobban elrendezni az életemben a gyakorlás hatására – legalábbis én ennek tulajdonítom a döntéseimet. Mert a meditációban az intuíciónk bekapcsol, és a logikus gondolkodásunk kitisztul. A kettő el kezd együttműködni és ez a kölcsönhatás a tudatunkat áthatja, fizikai, idegrendszeri szinten pedig a jobb és bal agyféltekénk közötti kapcsolat is aktívabbá válik.

A figyelmed a valóban fontos dolgokra irányul, belülről, kifelé.

 

Meditálj, minden nap!

 

MEDITÁCIÓS SZAKEMBEREK ELÉRÉSÉHEZ KATTINTS IDE!

 

 

 

 

A szerző


A Naturportal Magazin azért jött létre, hogy az embereket tanítsa, edukálja egy értékesebb, EGÉSZ-ségesebb ÉLET-re.

Jelenleg az ország egyik legnagyobb online természetgyógyászati-gyógynövényes magazinja lettünk.

Támogatóink nélkül nem tehetnénk meg, hogy minden nap friss cikkekkel, tartalommal jelenjünk meg és hogy folyamatosan hozzunk létre újabb és újabb fejlesztéseket (pl. keresőket) a weboldalon.

Minden (a honlap teljes felülete, Podcast műsorok, YouTube csatorna, Spotify csatorna) ingyenesen elérhető a számodra.

Néhány ezer forint támogatás ½ cikk és 1/10 kereső létrehozására elég.

Ha szeretnéd a munkánkat támogatni kattints az alábbi gombra!