A szorongás és az ezzel együtt járó tünetegyüttes gyakran nehezen határolható el a stessztől, a stesszes állapotoktól. A cikkben leírom, hogy hogyan lehet megállapítani, hogy melyikről van szó.

Nem alszom, felébredek az éjszaka közepén és csak bámulom a plafont. Gyakran fáj a fejem, időnként szédülök, emésztési problémáim vannak, előfordul, hogy a szívem is zakatol, de nem találnak szervi okot. Utóbbi időben sokat stresszelek, szorongok.”

Stressz vagy szorongás? Esetleg mindkettő? Van olyan?

Első ránézésre nehéz megmondani a különbséget. Mindkettő negatív érzés, nem tudsz tőle fókuszálni, kellemetlen testi tüneteket okoz. Ellopja az éjszakáidat, a pihenést és meglehet, hogy úgy érzed, hogy lassan elpattan az a bizonyos utolsó húr.

Azért, hogy a megfelelő módszert választhasd ki a magad számára, fontos megtudni, hogy stresszel kell megküzdenünk vagy szorongással.

Az egyik nagyon fontos különbség, hogy a stresszt külső tényező váltja ki, kívülről jövő erős érzelmi vagy mentális nyomás. Ilyen lehet például az, amikor munkahelyi problémák miatt aggódsz vagy azért, mert épp sok a beadandó dolgozatod az iskolában és nehéz az idő menedzselése.

Ilyenkor tudjuk, hogy mi az, ami bánt minket. Sokat segít, ha készítünk rá egy tervet és tanulunk olyan stresszredukciós technikákat, amikkel a testi tüneteinket kontrollálni, csökkenteni tudjuk.

A fenti példából kiindulva a munkahely váltást követően elvileg meg kellett volna szűnni a tüneteknek. Amennyiben megmaradtak és mellé még költözött egy kevésbé megfogható, de gyötrő félelem, tehetetlenség érzés vagy aggódás, akkor már szorongásról beszélünk.

Láthatjuk, hogy a szorongást kiválthatja/triggerelheti stressz.

Bizonyos esetekben, bizonyos mértékben ez az életünk természetes része. Időnként előfordulhat, hogy egy-egy vizsga, prezentáció, nagyobb családi esemény, élethelyzetben történő változás, baleset kibillent az egyensúlyodból és a szervezeted ad egy természetes reakciót ezekre.

stressz, szorongás

Ilyenkor teljesen normális, ha rövidebb ideig a következő tüneteket figyeled meg magadon:

      • vérnyomás emelkedése
      • félelem vagy idegesség érzése
      • pánik érzése
      • hiperventilláció (szapora légzés)
      • emésztési problémák
      • alvás zavar
      • elkerülő magatartás
      • szétszórtság
      • a gondolataid mindig visszakanyarodnak a problémádhoz

 

Mikor szükséges szakemberhez fordulni?

Akkor, hogyha ezek az érzések állandósulnak. Különösen, ha irracionális félelmek, aggodalmak is társulnak hozzá, ha a napi feladataid ellátásában gátol, ha kerülsz embereket, helyeket, helyzeteket, ha pánik rohamok is megjelennek, akkor mindenképp fordulj szakemberhet. Pszichoterápiával (pl. cbt- kognitív viselkedés terápiával), stressz menedzseléséhez szükséges technikákkal, végső esetben gyógyszeres kezeléssel, a kezelőorvossal egyeztetve komplementer vagy alternatív kezelési technikákkal is segíthetsz a problémádon.