A művészetterápia egy speciális segítő módszer, mely fejleszti a kreativitást és a spontaneitást, és fokozza a boldogságérzést. A terápia szó hallatán az emberek többségében félelem, szégyen és ellenállás érzése születik. Meginog a belső biztonságunk, a testünk sérthetetlensége és felszínre kerül a sérülékenységünk és sebezhetőségünk. Az esetek többségében akkor fordulunk orvoshoz vagy akkor kérünk bármilyen terápiás segítséget, amikor mi magunk már nem tudjuk megoldani a problémáinkat.

A terápia szó eredeti jelentése szolgálat, gondozás. Később alakult csak ki a ma használatos jelentése: gyógykezelés, gyógymód.

Ez arra enged következtetni, hogy valami elromlott, elhangolódott bennünk, és ennek gyógyítására egy szakember segítségét kérhetjük. Amikor valami belül romlott el, nem feltétlenül csak mástól, kívül kell keresni a megoldást. Felelősséget tudunk vállalni a problémáinkért. Át tudjuk gondolni, hogy min kellene és tudnánk változtatni. A szakember (orvos, terapeuta, tanácsadó) vezet minket az úton, de valójában nekünk kell lépnünk és változtatnunk.

A művészetterápia egy szelíd, kívülről befelé, majd belülről kifelé vezető módszer, aminek nagyon színes a palettája. Segíthet olyan helyzetekben, amikor a szavakkal nem tudunk megoldást hozni, logikus magyarázatot találni a testi vagy életvezetési problémáinkra. Súlyosabb esetben a szakember segítségét kiegészítve vagy csak önmagunk, a helyzetünk jobb megismerése érdekében használhatjuk a művészetterápia eszközeit.

Ahogy C. G. Jung mondta:

A kezek gyakran lelepleznek egy olyan titkot, amelyen az ész hiába fáradozott.

Lássuk, milyen helyzetekben, milyen technikával tudunk magunknak segíteni a művészetterápia eszközeivel.

Művészetterápia stressz, zaklatottság, túlterheltség vagy éppen unalom esetén

Firkálj tollal vagy ceruzával fekvő nyolcast, álló nyolcast, vagy befelé tartó spirált. Menj végig a tolladdal ugyanazon a vonalon többször is. Firkálgathatsz várakozás közben, egy unalmas megbeszélésen vagy tanórán is. Kivezeti a feszültségedet és segít nyugodtabbá válnod. Erősebbnek és összeszedettebbnek érzed majd magad.

Művészetterápia fáradság, enerváltság, kedvetlenség esetén

Kiszinezhetsz előre nyomtatott mandalákat vagy rajzolhatsz szabadkézzel egy kört és kitöltheted bármilyen színnel vagy formával. A mandala rajzolása és színezése segít feltöltődni, megnyugodni és a színek jobb kedvre derítenek. A kész alkotás sikerélményt ad és egyben önbizalom növelő is.

Felvihetsz színeket egy rajzlapra elvárások és célok nélkül. Engedd csak, hogy megszülessenek a színek. Ha nincs kedved ecsetet használni, akkor az ujjaddal is festhetsz. Ez a technika visszavisz egy kicsit a gyerekkorunkba, amikor még tudtunk önfeledten alkotni.

Művészetterápiás támogatás tanácstalanság, nehéz döntés esetén

Lehetőleg egy A/3-as, fekvő helyzetű papírlapot ossz fel három részre. A baloldali rész lesz a múlt, a középső a jelen, a jobb oldali rész pedig a jövő. Most lapozz át 5-6 színes magazint, és amelyik kép megérint, megtetszik, azt vágd ki. A kivágott képeket vagy kép részleteket rendezd el a rajzlapon érzés szerint, a múlt-jelen-jövő területekre. A kivágott képek lehetnek egymástól távolabb vagy fedhetik is egymást. Nyugodtan játssz el velük, rendezgesd őket tetszésed szerint. Amikor készen vagy, akkor ragaszd rá a rajzlapra őket. A montázs keretet ad, rendezi a belső káoszunkat, csökkenti a bizonytalanságunkat és segít a döntéshozatalban is.

Harag, tehetlenség, sodródás, magány, veszteség, ragaszkodás vagy éppen gyász esetén

Fogjál egy akkora agyagdarabot (kreatív és papír boltokban beszerezheted), ami a két tenyered között elfér. Kezdd el gyúrni, nyomkodni -szaknyelven melegítésnek hívjuk-, amíg képlékeny, formálható nem lesz. Ezután a tömbből kezdd el megformálni azt az állatot, ami a te belső erődet, belső forrásodat szimbolizálja. Milyen a te belső állatod, belső erőd? Erős, mint egy oroszlán? Éber, mint egy bagoly? Gyors, mint egy nyúl? Fontos, hogy egy tömbből dolgozd ki az ujjaiddal húzva, nyomkodva az agyagot, ne csinálj kis golyókat vagy hengereket, mint ahogy a gyurmával szoktuk! Az alkotásodat tedd meleg, napos helyre, hogy kiszáradhasson.

 

Az alkotás örömének gátját az elvárásaink építik. „ Én nem tudok szépen rajzolni. Nincs kézügyességem.” hallottam már rengetegszer. Nem is kell, hogy legyen! Itt az alkotás öröme, a megérkező belső válasz, a nyugalom kialkulása vagy éppen a belső erő vagy cél megtalálása a lényeg. Ez megérkezhet két rajzolt vonalból, három újságból kivágott képben vagy egy cuki, kövér agyagkatica formájában is. A változás, a belső átalakulás és az ahhoz vezető út a lényeg.

Remélem megtalálod a neked megfelelő művészetterápiás alkotó technikákat és közelebb kerülsz általuk a belső és külső harmóniádhoz!

Ha kérdésed van, nyugodtan tedd fel nekem!