Barion Pixel

Mudra, vagy mudrák a buddhizmusban, hinduizmusban használt kézmozdulatok és kéztartások.

Mi az a mudrá?

A mudrá (szanszkrit mudrā, मुद्रा, jelentése „pecsét”, „jelzés” vagy „kézmozdulat”; tibeti csakgya, ཕྱག་རྒྱ་) szimbolikus vagy szertartásos kézmozdulat vagy kéztartás a hinduizmusban és a buddhizmusban egyaránt.

Egyes mudrákat ugyan egész testtel végeznek, de a legtöbb kéz- vagy ujjmozdulatot takar.

Spirituális mozdulat, melyet a szertartásokon túl a jóga és a taoizmus hagyományaiban is használnak az ikonográfiákban és a spirituális gyakorlatokban egyaránt.

Egyben jelképek, a hindu és buddhista művészet ábrázolásaiban általánosak, a kézmozdulatok hangulatot és üzenetet közvetítenek, nem verbális kommunikációs felületek.

 

Mikor, mire használják?

 

Száznyolc mudrát használnak a hagyományos tantrikus szertartásokban.

A jógában együtt használják a pránájámával (légzéses jógagyakorlat), általában padmászana (lótuszülés), szukhászana (könnyű ülés) vagy vadzsrászana (sarokülés, gyémánttartás) ülésben, hogy a test bizonyos részeit serkentsék a légzés és a prána áramlásaival.

A prána csatornáiban pszichikai, és fizikai okokból gátak alakulhatnak ki.

Ezek a csatornák az ujjakon, a tenyéren, a lábakon, a fej tetején, és a gáton kapukban végződnek.

Ezeken a kapukon keresztül kapcsolódik mindenki a Kozmosz végtelen energiájához.

A mudrát a hindu és a buddhista művészetben használják a szent iratok szerint, mint például a Nátja-sásztra, amelyben 24 aszamjuta (“elválasztott”, tehát csak “egykezes”) és 13 szamjuta (“csatlakoztatott”, tehát “kétkezes”) mudrá szerepel.

A mudrákat általában két kézzel és az ujjakkal végzik.

Az ászanákkal (“ülőhelyzetek”) együtt alkalmazzák statikusan a meditációk során, illetve dinamikusan a hindu nátja gyakorlatokban.

Mindegyiknek speciális hatása van a gyakorlóra.

A legjellemzőbb kéztartások megtalálhatók a hindu és a buddhista ikonográfiában.

Egyes területeken, például Thaiföldön és Laoszban ezek valamelyest eltérnek a többitől, mégis ezek is illeszkednek az ikonográfiai konvencióikhoz.

 

Mudrá a jógában, és a táncban

 

Az indiai klasszikus tánc minden formájában használatosak a mudrák, azonban az elnevezéseik és a használatuk eltérő lehet.

28 (vagy 32) mudrá gyök szerepel a bharatanatjam táncban, 24 a kathákali és 20 az odisszi táncban.

Ezeket a gyököket ötvözik különféle módokon, például egy kézzel, két kézzel, karmozdulattal, test és arckifejezéssel együtt.

A kathákali klasszikus táncban, amely a legtöbbféle kombinációt tartalmazza, mintegy 900-féle mozdulat-összetétel lehetséges.

A szanjukta mudrákat két kézzel végzik, az aszanjuktákat csak egy kézze.

A jógában szereplő ókori forrásai a Gheranda szamhitá és a Hatha jóga pradípiká.

A jóga alap mudrái: Csin mudrá, Csinmaja mudrá, Adi mudrá, Brahma mudrá, Prána mudrá.

Dharmacsakra mudrá

A dharmacsakra mudrá Buddha életének egyik központi pillanatát ábrázolja, amikor a megvilágosodása után legelső tanítását adta,a Szárnáth város melletti Őzparkban.

Általában csak Gautama Buddhát ábrázolják ebben a mudrában, vagy esetleg Maitréja Buddhát.

Ez a dharma kerekének megforgatását jelképezi.

A dharmacsakra mudrában a két kéz vitarka mudrában összeér úgy, hogy a jobb tenyér előre, a bal pedig felfele néz, bár esetenként a mellkas felé is fordulhat.

Ennek több variánsa is létezik, mint például az adzsantai freskókon, ahol a kezek szét vannak választva és az ujjak nem érintkeznek.

 

A szerző