Itt a böjt ideje

| 0 comments

böjt, diéta Ma van hamvazószerda. A katolikusok szerint ekkor kezdődik a 40 napos böjt. Ez vajon egy vallási hóbort? Vagy annál jóval többről van szó?

Elérkeztünk a tavaszhoz. Ez az időszak a természet megújulásának az időszaka. Akkor hát kalandra fel, tanuljunk mi is a természettől, szabaduljunk meg a mérgeinktől, újuljunk meg mi is! Ehhez legalkalmasabb a böjt. Természetesen adódik a kérdés: Hogyan is csináljuk?

Ez tényleg a legnehezebb. Legjobb az, ha keresünk egy jól felkészült böjtöltetéssel foglalkozó embert, aki a kérdéseinket megválaszolja és átsegít a nehéz pillanatokon. Természetesen erről a témáról mindenkinek vannak általános információi. Aki azonban nem akar hosszú böjtöt és egészséges, annak nem kell senkihez fordulnia, egyszerűen eldönti, mit akar és nekifog. Fokozott kockázatot jelent a cukorbetegség szív és érrendszeri betegségek, de erről a böjti tanácsadók tudnak, és tanácsot is adnak ezekben az esetekben lehet-e és hogyan lehet böjtölni.

A böjtről általában:

A böjt a legalkalmasabb arra, hogy a mérgektől megszabadítsa a szervezetet. Minél hosszabb böjtöt választunk, annál több méregtől szabadulhatunk meg. A böjtnél mindig a felépítő (böjt utáni) szakasz a legfontosabb!!! Ha a felépítő szakasz nem megfelelő, akkor a böjt jótékony hatásainak jelentős része elvész. A helyesen kivitelezett felépítő szakasz legalább a böjt egyharmada. Természetesen lehet hosszabb is. (Annál jobb, minél hosszabb). Mivel a szervezet egy darabig ínséges időszakot élt meg, most minden mozdítható fellehető anyagot hasznosít. Ezért legjobb, ha minősített megbízható helyről származó bio táplálékot fogyasztunk. A felépítő szakasz alatt betartjuk a Dr. Hay féle gyógymód táplálkozási előírásait, illetve a Müller-Burzler, Henning által javasolt fehérje és szénhidrát emésztés felépítő tanácsokat. A gyógymódok teljes ismertetése helyszűke miatt itt nem lehetséges, de az alapokat azért ismertetjük. A Dr. Hay által javasolt diéta egyik alappillére: nem fogyasztunk szénhidrátot fehérjével. Müller-Burzler, Henning tovább megy: egy napon nem fogyasztunk gabonát és fehérjét, a felépítő szakaszban a gabonát pedig kizárólag csíráztatva ajánlja. E szabályoknak a betartásával nemcsak a böjt hatásait őrizhetjük meg, de emésztésünket is a lehető legtökéletesebben építhetjük fel.

Vallási böjt:

A Magyar Katolikus Lexikon szerint a böjt a mértékletesség erényének cselekedete: tágabb értelemben minden erkölcsi meggondolásból fakadó önmegtagadás, főként az érzéki élvezetektől való tartózkodás; szoros értelemben az önfenntartási ösztön megfékezése az evésben és ivásban. Célja a lélek fölemelése a testi vágyak megfékezésével, s a bűnbánat kifejezése.

A böjt azonban nem csak keresztény hagyomány. Majd’ minden vallás törvényi előírásai között szerepel. Az Ószövetség, azaz a zsidó hagyomány csak az engesztelés napján írt elő kötelező böjtöt.  A fogság után még 4 kötelező böjti nap jött ehhez: Jeruzsálem ostroma kezdetének, elfoglalásának, és a tulajdonképpeni lerombolásának, valamint Gedalja meggyilkolásának napja. A farizeusok külsőséges böjtjével szemben az esszénusok képviselték az istenfélő böjtöt.

Jézus Krisztus 40 napos böjttel kezdte nyilvános tevékenységét. Jézus óv a külsődleges, azaz csak az étkezésen alapuló böjttől, a szellemünknek is emelkedett állapotban kell lenni ehhez. Legalább vállaljuk, hogy valamely jó célért böjtölünk. Jézus e mellett a sátán elleni harc fegyveréül adja.

A Katolikus Egyház kezdettől fogva gyakorolta a böjtöt. Egy idő után azonban különvált a természetes, ún. szentségi böjt mely minden ételt tiltott, és az egyházi böjt, mely az ételek mennyiségét, illetve a minőségét szabályozza. Régebben az önmegtartóztatás foka szerint 3 fajta böjtöt ismertek:

1. szigorú böjt: kezdetben a böjt napjain egész nap nem ettek semmit, kenyéren és vízen böjtöltek, később délig nem étkeztek. A 18. sz-ig napi egyszeri étkezés volt engedélyezve meghatározott időpontban, hús, tojás és tejtermék kizárásával. Ezután a böjt fokozatosan enyhült, előbb az ételek fajtáját, majd az étkezés számát tekintve

2. enyhített böjt: a böjtnek az a formája, mely a hús mellett tiltotta a kedvenc ételek fogyasztását, de minden mást engedélyezett. A 18. sz-ig a tiltás a főtt ételekre is kiterjedt. Enyhébb böjtöt tartottak a szigorú böjtbe nem tartozó péntekeken, nagyobb ünnepek (Mária, apostolok, a védőszent napjának) vigíliáján, ill. magánfogadalomból évfordulók, események emlékére. 1966 után az egyház az enyhébb böjt helyett is a szeretet és a jó cselekedetek nagyobb fokú gyakorlását ajánlja, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy ezek gyakorlásához is az étkezésben gyakorolt mértéktartás és önmegtagadás az egyik legjobb út.

3. hústilalom: csak a húsfogyasztás tiltott

1966 óta tilos a hús, a nap folyamán egyszer szabad jóllakni, de megengedett 2 másik, csökkentett mértékű étkezés. Az ital, hacsak nem étel jellegű (pl. tej, leves) nem szegi meg a böjtöt. Megtartása a betöltött 18. évtől a megkezdett 60. évig kötelező. A fő étkezés áthelyezhető a megszokottól eltérő időpontra is. Fel vannak mentve a betegek, a terhes és szoptató anyák, s kik egy étkezés alkalmával csak keveset fogyaszthatnak, a koldusok, a megerőltető munkát végzők, az utazók, s azok a szellemi dolgozók, akiket a böjt akadályozna kötelességük teljesítésében.

40 napon keresztül ezt a böjtöt végigcsinálni nem kis kihívás a mai kor eltunyult emberének, de mind szellemileg, mind fizikailag megéri a fáradtságot. Fegyelmezi az elmét, ezáltal mi is jobb emberekké válhatunk. Az élettani szerepe, hogy a téli húsban gazdag étrendet követően a szervezetünk megtisztulhat a méreganyagoktól.

Egy-három napos böjt:

Ezekhez a böjtökhöz nem kell különösebb segítség, persze a gyakorlott ember tanácsa sohasem árthat. Az egynapos böjt alatt legjobb csak vizet, illetve gyógyteát fogyasztani, de ne feledkezzünk el: az egynapos böjt az nem 24, hanem 36 óra. Legjobb rá a hétnek az a napja, amikor születtél, azaz ha hétfőn születtél, akkor már vasárnap este elkezdődik a böjt, azzal, hogy vacsorára csak egy, vagy két almát fogyasztunk. Hétfőn egész nap csak víz és gyógytea. (Akik úgy érzik, eleinte nem tudnák ilyen kevés táplálékkal beérni, azok ihatnak gyümölcslevet is, ám ennek elhagyása később javasolt.) Kedd reggel szintén egy vagy két almával megtörjük a böjtöt. Kedden ebédre valami könnyű ételt válaszunk: rizs, esetleg párolt répa + zöldségek (a sárgarépa legyen legalább 50 %). Ennek a böjtnek az a hátránya, hogy túl rövid ahhoz, hogy valami hatása legyen. Ezért hetente ismételni kell. A háromnapos böjtnél már az idő nem köt, a nulladik nap este szintén almával kezdünk. Elsőtől és a harmadik napig csak víz és gyógytea (Akik úgy érzik, eleinte nem tudnák ilyen kevés táplálékkal beérni, azok ihatnak gyümölcslevet is, ám ennek elhagyása később javasolt.) A negyedik nap reggel egy-két alma, délben főtt rizs, este párolt répa. Természetesen itt is tartsunk mértéket eleinte minél kevesebbet. Az ennél hosszabb böjtnél már javasolt a tanácsadó közreműködése.

Egészséges böjti időszakot kívánunk!

HASONLÓ CIKKEK, KATTINTS A TOVÁBBI INFORMÁCIÓÉRT!

Vélemény, hozzászólás?

Required fields are marked *.


 

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez weboldal ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen file-ok, amelyet a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve, ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás

Read previous post:
A jótékony avokádó, avagy csokipuding főzés nélkül

Most egy nyersétel receptet szeretnék bemutatni, mely a csokipudingnak, vagy a csokikrémnek egy olyan alternatívája, melyet nem kell főzni. Hívhatjuk...

Close