GI – az ételek rejtett tulajdonsága

| 0 comments

etkezesA GI {ejtsd: dzsi áj}-nak, vagy más néven glikémiai indexnek nevezzük azt a mutatót, amely kifejezi, hogy a szénhidrátból származó energia milyen hamar válik a szervezet számára felhasználhatóvá. Általában a nagy glikémiai indexű élelmiszerek gyorsabban bomlanak le glükózzá, és gyors energiapótlást jelentenek, a kisebb indexűeknek viszont hosszabb idő kell a lebomláshoz, és az energiaigény azonnali kielégítése helyett inkább a hosszú távú energiakészletet gyarapítják. Van-e a nagy GI-t tartalmazó élelmiszereknek haszna? AJÁNDÉK A CIKK ALJÁN: GLIKÉMIÁS INDEX TÁBLÁZAT!

Az elmúlt évtizedekben a keményítő tartalmú táplálékokra (kenyér, rizs, száraztészta, burgonya) úgy tekintettek, mint hizlaló, nehéz és általában szükségtelen élelmiszerre. A korszerű szemlélet azonban az, hogy a kiegyensúlyozott étrendhez nélkülözhetetlenek. Egyes dietetikusok odáig mennek, hogy sokkal többet kellene ennünk belőle a zsírfogyasztás csökkentése mellett.

A táplálék összetett szénhidrátját a szervezet egyszerű szénhidrátokra (cukrokra) bontja le, amelyek végső soron szőlőcukorrá alakulnak át. Testmozgás során izmainkba szőlőcukor áramlik, amely a májban és az izmokban tárolt glikogén lebontásából keletkezik. A glikogén – a növényi keményítő állati megfelelője – a szervezetben feleslegesen lévő glükózból képződik: glükózhiány esetén a glikogén glükózzá alakul vissza. Ha nem fogyasztanánk szénhidrátokat, felborulna az egyensúly a vér glükózszintje és a tárolt glikogén között.

Sok testmozgás után, amikor a glikogéntartalékok kimerültek, az izmok glükózfelvétele többféleképpen is fokozható. A sok szénhidrátot tartalmazó étrend feltölti a szervezet glikogénkészleteit, fokozva ezzel az állóképességet. Ezt a leghatékonyabban több gyümölcs, zöldség és összetett szénhidrát (pl. burgonya, jamszgyökér, rizs, száraztészta, kenyér, borsó, bab) fogyasztásával lehet elérni.

A szakemberek többsége a legtöbb szénhidrát fontosságát ma már elismerik, a CUKOR-ral kapcsolatban továbbra is óvatosságra intenek, mert nincsenek benne értékes tápanyagok, és rendszeres fogyasztása fogszuvasodást eredményez. A méz ez alól kivétel, hiszen igen értékes anyagokat tartalmaz.

Az élelmiszerekben leggyakrabban előforduló cukrok (egyszerű szénhidrátok) és főbb forrásaik a következőek:

  • szőlőcukor (glükóz) – mézben, gyümölcsökban, zöldségekben és egyes üdítőitalokban
  • gyümölcscukor (fruktóz) – mézben, gyümölcsökben
  • malátacukor (maltóz) – csírázó magvakban, csíráztatott búzában, árpában és malátakivonatban

És a ráadás:

AJÁNDÉK, CSAK A NATURPORTAL OLVASÓINAK

(kattints az alábbi szövegre)

GLIKÉMIÁS INDEX TÁBLÁZAT

Jó böngészést kívánunk!

Vélemény, hozzászólás?

Required fields are marked *.


 

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez weboldal ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen file-ok, amelyet a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve, ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás

Read previous post:
cigaretta
Kevesebb cigi – kevesebb asztmás gyermek

A dohányzásellenes törvény hatályba lépése óta jelentősen visszaesett a súlyos asztmás rohammal kórházba szállított gyerekek száma Nagy-Britanniában - állapították meg...

Close