Barion Pixel

AIR Tüdővitamin, csodaszer, vagy átverés?

Több mint 60 milliós bírságot kaptak az AIR tüdővitamin forgalmazói

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több mint 60 milliós bírságot szabott ki az Air7 vitamincsalád forgalmazóira.

Tették mindezt azért, amiért alátámasztatlan állításokkal, jogszerűtlen reklám módszerrel és szakhatósági regisztráció nélkül hirdették a termékeket a hazai fogyasztóknak.

A termékcsaládba tartozó “Air7 a tüdő vitaminja” (AIR tüdővitamin) márkanevű termékeket korábban a Nébih is vizsgálta és 2022. júliusában kivonatta azokat a forgalomból – közölte a GVH.

Mint arról már korábban a Naturportal-on is beszámoltunk az Air7 étrend-kiegészítő termékcsalád értékesítését a koronavírus-járvány aktív szakaszában kezdték meg. A patikákban, bioboltokban és interneten is kapható készítmények forgalmazását aktív, közszereplők közreműködésével megvalósított reklámkampánnyal támogatták. Kifejezetten a termékcsalád tüdőerősítő hatását emelték ki.

A versenyhivatal vizsgálata megállapította: az Air7 étrend-kiegészítő termékek hazai forgalmazói a vitamincsalád népszerűsítésekor több szempontból tisztességtelen. Az uniós ágazati szabályozással is ellentétes gyakorlattal tévesztették meg a fogyasztókat.

A GVH feltárta, hogy a vállalkozás megtévesztően hirdette a termékeket “tüdő vitaminjaként” vagy “Air7 tüdővitaminként” – ugyanis ezeket, illetve a számos további egészségre ható állítást semmi sem alapozta meg.

A készítmények a szakhatósági vizsgálat alapján sem tartalmaznak semmilyen összetevőt, amely a tüdő egészségét támogató hatással bírna.

 

A problémák

A fogyasztókat megtévesztő állítások egyúttal megsértették az Európai Unió élelmiszer-ágazati szabályait is.

A GVH közlése szerint nem csupán a hirdetések állításainak valóssága, de azok módszerei is jogsértőnek bizonyultak.

A reklámok ugyanis egészségügyi szakemberek, illetve intézmények ajánlásaira hivatkoztak, amelyet a termékkör esetében szintén tilt az uniós szabályozás.

Jogsértőnek minősült emellett az is, hogy a cégek egy rövidebb időszakban az előírt szakhatósági regisztráció hiányában reklámozták a termékeket, amikor azok még nem voltak jogszerűen forgalmazhatóak Magyarországon.

Kitértek arra, hogy az Air7 termékcsalád “a tüdő vitaminja” márkanévvel ellátott készítményeit a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) is vizsgálta. A vizsgálat után 2022. júliusában meg is tiltotta a félrevezető jelöléssel hirdetett étrend-kiegészítő termékek forgalmazását.

A Nébih szakemberei azt állapították meg, hogy az “Air7 a tüdő vitaminja” márkanév alatt forgalmazott étrend-kiegészítők egyetlen összetevője esetében sem igazolt, hogy az a tüdő egészségét támogatná.

Különösen egy, a tüdőt érintő járvány idején felmerülő fokozott kockázat esetén.

Súlyosbító körülményként vették figyelembe, hogy a termékcsalád a koronavírus-járvány idején került piacra.

Akkor, amikor a fogyasztók különösen érzékenyek, sérülékenyek és kiszolgáltatottak voltak a tüdő – és általában az immunrendszer – védelmét ígérő üzenetekre.

A GVH határozata azt is kiemeli, tekintettel, hogy a cégek figyelmen kívül hagyták az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet jelzéseit reklámgyakorlataik jogszerűtlenségéről.

A versenyhatóság döntésében összesen 60,5 millió forintos bírságot szabott ki a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokban részt vevő, illetve abban érdekelt négy vállalkozásra: a Siren7 Kft.-re (f.a.), a Siren7 LLP-re, a GREEN SPLID S.R.L.-re és a Kalibra Innovatív Kft.-re.

 

Forrás: MTI

A szerző