A rizs jótékony hatásai talán kevéssé ismertek, pedig egy igazi gyógyétel, mely sokféle panasz esetén hasznos lehet.

rizs jótékony hatása A világ számos országában alapvető tápláléknak számít. Tálalhatjuk egyszerűen megfőzve, vagy megpárolva, sokféleképpen ízesítve, vagy más hozzávalókkal együtt keverve, sütve.

Köretként szinte bármely ételhez illik: sültekhez, pörköltekhez, zöldségekhez, vagy akár szószos ételekhez.

Önmagában is tápláló étel.

 

 

A rizs jótékony hatásai a nyugati orvoslásban

A világ népességének több mint fele számára az egyik legfontosabb táplálék. Mindegyik gabonafélére igaz, hogy minél jobban feldolgozzák, annál kevesebb vitamin és ásványianyag marad benne. Ez alól a rizs sem kivétel. A rizs tápanyagainak nagy része ugyanis a korpában és a csírában található.

A nyugati orvoslás a rizs magjának gyógyhatásaival foglalkozik, hiszen a rizs igazi bölcsője Kína. Így a kínai orvoslásban alakulhatott ki annak a hagyománya, hogy a rizs egyes részeinek (csíra, gyöktörzs is!) a gyógyhatásait vizsgálják.

A nyugati orvoslás – párhuzamosan a kínaival – felismerte azonban, hogy a rizs nagyon jó keményítőforrás, glutén érzékenyek is fogyaszhatják, segít a várcukorszint egyensúlyban tartásában.

A rizskorpát is vizsgálta a nyugati terápia, és úgy tartották, hogy a rizskorpa fogyasztása csökkenti a bélrák kockázatát.

A természetgyógyászatban régóta használják a rizst különféle emésztési zavarok orvoslására, a gyomorrontástól a vastagbél-megbetegedésekig. Enyhébb hasmenés és székrekedés esetén is alkalmazzák.

A rizs fogyasztás hátrányai a nyugati kutatások szerint

A hántolt fehér rizsben gazdag étrend gyakran kevés tiamint tartalmaz. A barna rizsben gazdag étrend ugyanakkor vas- és kalciumhiányt idézhet elő. A barna rizsben lévő korpa káros anyagokat, például fitinsavat is tartalmaz, amely gátolja a vas és kalcium felszívódását.

Gabonák és zöldségek a kínai orvoslásban

A Hagyományos Kínai Orvoslás (HKO) szerint a táplálkozásunk során főként friss zöldséget és gabonát (70 %) kell fogyasztanunk, és csak kevés húst, halat, tejterméket, magot, gyümölcsöt és hüvelyest.

A kínai megközelítés szerint az ételek két csoportra oszhatóak: energiateli illetve ízdús ételek.

A magas energiatartalmúak könnyűek, erősítők, mint pl. a gabonakeverékek, vagy a zöldségek.

Az erős ízanyagú ételek nehezek és táplálóak, sűrűek, vízdúsak. Ilyenek az állati termékek, a gyümölcsök és a magok.

A táplálás és az erősítést nem ugyanaz!

A HKO szerint a jó emésztés érdekében sokkal több energiateli ételre van szükségünk, mint amennyi ízdúsra. Ez pontosan az ellenkezője annak, mint amit a nyugati ember preferál. Hozzátesszük, hogy a közép- és felsőosztály erősödésével Kínában is eltolódik a húsételek felé ez az arány, mely komoly megbetegedésekhez vezet!

Főzés, vagy nyers étel? Mi a helyes a kínai orvoslás szerint?

A HKO szerint főtt étel finom, egyben növeli szervezetünk ellenállóképességét, különös tekintettel az emésztőrendszeri megbetegedésekre. A főzésnek köszönhetően a HKO szerint a tápanyagok sokkal könnyebben felvehetően a táplálékból.

A nyers ételek ugyanakkor több tápanyagot tartalmaznak, mint a főtt ételek.

A kínai gondolkodás szerint ugyanakkor a főtt étel emésztése sokkal hatékonyabb, tehát végülis főtt ételből sokkal több tápanyagot fel tudunk venni, mint a nyers ételekből.

A jól megrágott és főtt étel emésztése kevesebb energiát igényel, mint a nyers ételé. A HKo szerint viszont a főtt ételeket melegen kell fogyasztani! Ez a hűtőszekrény feltalálásával nem egyértelmű!

A rizs jótékony hatásai

A rizs (Oryza sativa) kínai nevén Ku Ja vagy GU YA (rizs csíra), Csing Mi (rizs mag), Nuo Tao Ken Hszü (rizs gyöktörzs) igazi gyógyétel a HKO szerint.

Kína legfontosabb étele. A kínai orvoslás a rizs magját (Csing Mi), a csíráját (Gu Ya vagy Ku Ja) és a gyöktörzsét (Nuo Tao Ken Hszü) egyaránt felhasználja.

rizs, káposztás rizs, rizs jótékony hatása

A rizs magjának a gyógyhatása

Magja (Csing Mi) a Lépet és Gyomrot élénkíti.

A rizs gyöktörzsének a gyógyhatása

Gyöktörzse (Nuo Tao Ken Hszü) lázra és veseelégtelenségre jótékony hatású.

A rizs csíra gyógyhatása

Sokan szenvednek gabona érzékenységben. Számukra érdemes csíráztatott rizst fogyasztani, melynek emésztés segítő hatást tulajdonítanak. A csíráztatás a magban lévő energiákat egy még dinamikusabb szintre emeli.

A HKO szerinti “ételmegrekedés” ellen használható. Ez lép- vagy gyomorelégtelenség következtében, illetve túl sok hideg étel elfogyasztásának hatására alakul ki a kínai orvoslás szerint. A hideg ételmegrekedés hányingerrel, túlzott nyálképződéssel vagy tiszta folyadék szájba való feöklendezésével, illetve a meleg ételek és italok utáni vággyal jár.

A rizs csíra ezen szindrómákat gyógyítja.

A HKO szerint a csíráztatott rizs tulajdonsága: Édes és Semleges energia.

Az érintett meridián csatonák: a Lép és a Gyomor csatornái.

A rizs jótékony hatása: javítja az emésztést. Megszünteti a puffadást és a gabonák rossz emésztéséből adódó gondokat.

Adagolása: 10-15 gramm naponta.