naturportal

GYÓGYNÖVÉNY, TERMÉSZETES GYÓGYULÁS HITELESEN

burnout, grafológia

Burn out – új népbetegség?

| Itt lehet hozzászólni!

Ki ne esett volna már át nehezebb időszakokon az életében, legyen az akár munkahelyi vagy magánéleti krízis. Burn out-ról – azaz kiégésről – akkor beszélünk, ha valaki folyamatosan elveszíti lelkesedését, munka- és életkedvét.

Miért épp a segítő szakmák?

Korábban a burn out inkább a segítő szakmákban dolgozókat, mint orvos, nővér, pszichológus, szociális munkás, pedagógus, fenyegette, hiszen ők azok, akik szünet nélkül másokra figyelnek és magukból adnak. Sikeres és rendszeres szupervízió nélkül ezek az emberek szinte észrevétlenül égtek ki. Őbelőlük lettek például azok a remek óvónők, akik alig várták, hogy előrehozott nyugdíjba mehessenek, vagy azok a tanárok, akik pályát módosítottak, és gyereket sem akarnak többé látni. Vagy az olyan nővérek és orvosok, akik „csak” nem tudják, mi a bajuk, de örökké fáradtak.

Menedzserbetegség…

Ma már azonban dolgozzunk bárhol is és bármilyen felelősséggel járó pozícióban, ugyanúgy érintettek vagyunk, hiszen a stressz folyamatos, a lelki és testi feltöltődés lehetősége pedig egyre kevésbé adott. Hányan éreztük már azt, hogy nem elég a hétvége? Nem elég arra, hogy hétfőn újra, teljes erőbedobással, lelkesen, örömmel álljunk bele a feladatainkba. Azaz nem tudunk regenerálódni. Az állandó információáradat nyomás alatt tart bennünket és csökkenti a személyes terünket. A burn out pedig ezzel kezdődik.

Mik is a burn out tünetei?

Ha a fáradtság és a stressz tartósan fennáll, és nem tudjuk kipihenni magunkat, nem tudjuk feltölteni az energiaraktárainkat, érzelmi raktárainkat, nem tudjuk kikapcsolni a gondolatainkat és más dolgokkal foglalkozni, mint amit a munkahelyünk megkíván tőlünk, máris észrevétlenül a burn out útjára léptünk. A folyamatos túlterheltség szinte biztosan kiégéshez vezet.

Fokozottan figyeljünk magunkra, ha a következő tüneteket észleljük:

  • fáradtság
  • érdektelenség
  • figyelemzavar
  • empátia hiánya
  • időkezelés képtelensége
  • kommunikációs képesség romlása
  • csökkent teljesítőképesség
  • passzivitás

relaxacio, relaxációHogyan kerülhetjük el a kiégést?

Támasszunk reális elvárásokat magunkkal szemben és ne hagyjuk, hogy „elszaladjon velünk a ló”. Mindig szánjunk elég időt arra, hogy regenerálódjunk, hogy töltődjünk érzelmileg és szellemileg is. Kiváló erre a szórakoztató sportolás vagy egy színház, egy mozi. Ne hagyjuk, hogy mások mondják meg, milyennek kellene lennünk. Bízzunk a megérzéseinkben és hallgassunk testünk jelzéseire! Ne váljunk eggyé a munkánkkal, még akkor sem, ha ez a szenvedélyünk. Legyen külön magánéletünk, amiben mással foglalkozunk. Ne legyünk folyamatosan elérhetőek, mindenkinek szüksége van a saját terére. Szakmai kérdésekkel, kétségekkel forduljunk szakemberhez, olyan kollégához, akiben megbízunk. Rendszeres időközönként adjuk ki a gőzt magunkból és higgyük el, hogy jogunk van megkönnyebbülni.

Vélemény, hozzászólás?

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező


 

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez weboldal ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen file-ok, amelyet a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve, ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás