Barion Pixel

Kálium

Kálium egyéb elnevezések:

Kálium 

Leírás:

A szervezet harmadik legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyaga a kalcium és a foszfor után a kálium, amely a folyékony halmazállapotú vérben pozitív töltésű ionként van jelen.

A nátrium és a klorid is elektrolitok, s ha a szervezetben ezek között az ásványi anyagok között felborul az egyensúly, akkor egy sor életfontosságú folyamat kerülhet veszélybe. A test káliumtartalma túlnyomórészt a sejtek belsejében van.

A magas vérnyomás csökkentésére. A magas vérnyomás, a szívbetegség és a szélütés megelőzésére.

Ha magas a vérnyomása, minden bizonnyal gondosan ügyel arra, hogy kevesebb sót fogyasszon, pedig lehet, hogy egyszerűen csak több káliumot kellene a szervezetébe juttatnia.

Sokak számára ez az ásványi anyag jelentheti a megoldást ingadozó vérnyomásukra.

Betegségek kezelése:

A kálium a nátriummal együtt az idegrendszeri jelek továbbítását, az izom-összehúzódás elindítását, a szívritmus és a vérnyomás szabályozását végzi. Míg a kálium a sejtekben, addig a nátrium a sejtek közötti folyadékban van nagyobb koncentrációban jelen.

Az eltérő mennyiségben lévő ionok miatt alakul ki töltéskülönbség a sejtmembrán két oldal között; ezt a töltéskülönbséget hasznosítják azok a transzportfolyamatok, amelyek a sejtek tápanyagfelvételét biztosítják.

Ahhoz, hogy a szőlőcukor (glükóz), szervezetünk elsődleges fontosságú üzemanyaga a sejtekbe felszívódjon, szintén káliumra van szükség.

Megelőzésként:

Számos vizsgálat alátámasztotta azt a feltevést, hogy a káliumdús táplálkozás hatására a vérnyomás csökken.

A kálium még akkor is ki tudja fejteni ezt a hatását, ha a nátriumbevitel továbbra is magas marad (bár ha a nátrium mennyisége mégis csökken, az eredmény sokkal jobb lesz).


Egy kísérlet során 54, magas vérnyomásos embert két csoportra osztottak. Az egyik csoport nem változtatott megszokott étrendjén, a másik csoport viszont 3-6 adag káliumban gazdag fogást kapott naponta.

Egy év elmúltával  a káliummal kezeltek 81%-ánál jelentősen csökkent a magas vérnyomás elleni gyógyszerek iránti szükséglet, míg a másik csoportból csak 29 %-nál következett ez be.

További előnyei:

A vérnyomásra gyakorolt hatása teszi lehetővé, hogy a kálium csökkentheti a szívbetegség és a szélütés kialakulásának veszélyét.

Egy megfigyelés során magas vérnyomású embereket vizsgáltak, akik káliumdús étrendet tartottak. Esetükben a halálos kimenetelű szélütés veszélye 40 %-kal csökkent.

Egy másik, 12 éven keresztül tartó vizsgálat során kiderült, hogy azok a férfiak, akik csak nagyon kevés káliumot kapnak, két és félszer nagyobb arányban halnak meg szélütésben, mint azok, akik a legtöbb káliumot fogyasztják, nők esetében ez az arány majdnem ötszörös.

Tipp:

A zöldségeket lehetőleg minden esetben párolja vagy mikrohullámú sütőben készítse el, ugyanis a vízben való főzés során káliumtartalmuk csökken.

A vízben főtt burgonya káliumtartalmának mintegy 50%-át veszíti el a főzővízzel, ha viszont párolva készítjük el, akkor csak 6 %-át.

Fizikai erőkifejtés közben csökken a kálium szintje az izmokban, ezért sportoláskor ajánlott pótolni az elvesztett mennyiséget.

Érdekesség:

33 vizsgálat eredményeinek összesítéséből kiderült, hogy a kálium valóban jó hatású a vérnyomásra.

Ha normális vérnyomású emberek napi 2340 mg-mal több káliumhoz jutottak – ezt beszerezhették élelmiszerekből, étrend-kiegészítő készítményekből vagy a kettő kombinációjából -, szisztolés vérnyomásuk (a felső érték) 2 Hgmm-t csökkent, míg a diasztolés (az alsó érték) 1 Hgmm-t.

Már ez a kicsinek tűnő csökkenés is lényegesen védhet a magas vérnyomással szemben. A káliumpótlás a magas vérnyomású betegeknél még nagyobb változást eredményezett – 4,4 Hgmm-nyi esést a szisztolés és 2,5 Hgmm-nyit a diasztolés vérnyomásértéknél.

A recept nélkül kapható káliumkészítmények tablettánként nem tartalmazhatnak többet 99 mg-nál ebből az ásványi anyagból (ez ugyanúgy érvényes a multivitaminokra, mint az ásványianyag-kiegészítőkre). Ezt a mennyiséget meghaladó dózist csak receptre lehet beszerezni.

Szükséges mennyisége:

A kálium esetében nem létezik hivatalosan elfogadott ajánlott napi érték, viszont a legtöbb orvos szerint naponta 2000-3000 mg káliumra van szüksége a szervezetnek. (Magas vérnyomás esetén még ennél is többre.)

A vitaminok ajánlott napi mennyisége ITT található (Vitaminok ajánlott napi mennyisége).

Kálium hiány:

A kálium nagyon sokféle ételben megtalálható, ezért gyakorlatilag szinte lehetetlen, hogy káliumhiány alakuljon ki, s ennek következtében a szervezet alapvető biológiai folyamatai veszélybe kerüljenek.

Komoly hiánybetegség alakulhat ki azonban erős vízhajtó szedésekor, illetve ha nagyon súlyos hasmenés vagy hányás lép fel. 

A hiány első tünetei közé az izomgyengeség és az émelygés tartozik. Ilyen esetben pótolni kell az elvesztett káliumot, mert az alacsony káliumszint szívleálláshoz vezethet.

Kálium túladagolás: 

A kálium túladagolásából származó mérgezés valószínűsége szinte a nullával egyenlő, ugyanis napi 18 g káliumot majdnem mindenki biztonságosan bevehet.

Mérgezés veseelégtelenség esetén állhat fenn, vagy akkor, ha valaki túl sok káliumkészítményt vesz be egyszerre.

A káliummérgezés egyértelmű jelei az izomfáradtság és a szívritmuszavar. A káliumkészítmények még kis adagban is okozhatnak gyomorbántalmakat és émelygést.

Adagolás:

Az emberek többségének nincs szüksége káliumkészítményekre, hacsak nem szed vízhajtót. Ez utóbbi esetben próbálja meg étrendjét káliumban gazdag élelmiszerekkel feljavítani.

Ha teljes biztonságban akarja magát érezni, szedjen naponta legfeljebb 500 mg káliumot valamilyen készítmény formájában.

Kifejezetten tilos káliumkészítményt szedni azoknak, akik magas vérnyomás vagy koszorúér-betegség miatt ACE-gátló vérnyomáscsökkentő szert szednek, illetve azoknak, akik veseelégtelenségben szenvednek.

Használati útmutató:

A káliumkészítményeket mindig étkezés közben vegye be, így ugyanis csökkenthető a gyomorfal irritációja.

Kálium tartalmú élelmiszerek:

A friss gyümölcsök vagy zöldségek nagy mennyiségben tartalmaznak káliumot, különösen a banán, a narancs vagy a narancslé és a burgonya.

A vöröshúsok, a szárnyasok, a tej és a joghurtok szintén gazdagok káliumban.

Figyelmeztetés:

Ha veseelégtelenségben vagy magasvérnyomástól szenved, illetve szívbetegség miatt gyógyszert szed, káliumkészítmény alkalmazása előtt kérdezze meg kezelőorvosát.

További cikkek vitamin és ásványianyag témában: IDEKATT