B1 vitamin tiamin

B1 vitamin, tiamin leírása:

A legtöbb ember mindennapi táplálékkal elegendő tiaminhoz jut hozzá. Szakemberek szerint azonban az idősebb emberek enyhén tiamin hiányosak, holott ez a B-vitamin-fajta alapvetően szükséges az egészséges anyagcseréhez és az idegrendszer megfelelő működéséhez.

Betegségek kezelése:

A B-vitamin-csoport gyakran jelentéktelennek tartott, ugyanakkor kulcsfontosságú tagját, a tiamint B₁-vitaminnak is nevezik, mivel a B-vitaminok közül elsőként ezt fedezték fel. Bár a tiaminhiányból eredő komoly betegségek mára már a feledés homályába vesztek, a tiamin közepes szintű hiánya is okozhat egészségkárosodást. Tiaminhoz egykomponensű vitaminkészítmény formájában is hozzájuthat, de a legjobb, ha egyéb B-vitaminokkal együtt B-vitamin-komplexből szerzi be, hiszen hatásukat legjobban együtt fejtik ki.

Egy nemrégiben végzett vizsgálatban kiderült, hogy a tiamin javítja a kedélyállapotot is. A vizsgálatba több mint 100, nem tiaminhiányos fiatal nőt vontak be, akik egy részének két hónapon keresztül napi 50 mg tiamint, a másik részének pedig placebót adtak. A vizsgálat végén a tiamint szedők energiaszintje, ébersége és hangulata javult, a placebós csoportnál viszont ilyen változásokat nem észleltek.

Idősebbek gyakran kerülhetnek tiaminhiányos állapotba. Egy napjainkban végzett kísérlet során mindössze napi 10 mg tiamin három hónapon keresztüli adagolásával a 65 év alatti emberek esetében jelentős vérnyomás- és testsúlycsökkenést, jobb alvásminőséget, valamint megnövelt energiaszintet értek el. Azoknál azonban, aki csak placebót kaptak, ilyen jellegű változásokat nem tapasztaltak.

A tiamin elsődleges feladata a szénhidrát-anyagcserében részt vevő enzimek működésének segítése. Ezenkívül fontos szerepet tölt be az idegsejtek karbantartásában, illetve a szívbetegség némely típusának kezelésében.

A B1 VITAMIN, TIAMIN FŐBB ELŐNYEI:

A szívbeteg embereknél a tiamin fokozhatja a szívösszehúzódás erejét. Ilyenkor a szív tehermentesítése érdekében a felhalmozódó folyadékmennyiség eltávolítására gyakran alkalmaznak vizelethajtókat, amelyeknek hosszú ideig való szedése azonban alacsony tiaminszintet eredményezhet. Egy vizsgálatban a furosemidet (vízhajtó) szedő szívbetegek egy részének naponta 200 mg tiamint, egy másik csoportjának pedig placebót adtak. Hat hét után a tiaminnal kezelt csoport 22%-os javulást mutatott. Mivel a tiamin hozzájárul az idegsejtek épségének megőrzéséhez, adagolásával csökkenthető a végtagokban kialakuló zsibbadó és bizsergő érzés. Ez a kellemetlen tünet gyakran jelentkezik cukorbetegeknél, illetve idegrendszeri károsodással járó egyéb betegségeknél.

A B1 VITAMIN, TIAMIN TOVÁBBI ELŐNYEI:

A szintén a B-vitaminok csoportjába tartozó kolinnal vagy pantoténsavval együtt alkalmazott tiamin megkönnyítheti az emésztési folyamatokat, és enyhítheti az emésztési panaszokat. Néhány kutató feltételezése szerint a tiamin hiánya mentális zavarokat, többek között depressziót okozhat, ilyenkor már egy nagyobb adag tiaminpótlás is segíthet. Az Alzheimer-kóros betegek emlékezőképességét is serkentheti a tiamin, bár ezt a lehetőséget még kutatják, ezért- csak feltételezés. Vannak ugyan reményteli jelek, hogy tiamin adagolásával megelőzhető az idősek műtét utáni zavartsága, feltéve, ha a tiamint már hetekkel az operáció előtt alkalmazzák. Vannak orvosok, akik az alkoholelvonás egyik tüneteként jelentkező elmezavar kezelésében is tiamint használnak. Epilepsziaellenes gyógyszerek befolyásolhatják a vitamin felszívódásának mértékét, ezért azoknak, akik ilyen gyógyszert szednek, nagyobb adag tiamint kell bevenniük; ráadásul a vitamin feltehetően csökkenti az ezeknek a gyógyszereknek a mellékhatásaként fellépő zavartságot is.

Érdekesség: 50 mg tiamint 3kg napraforgómag tartalmaz.

Szükséges mennyisége:

Az egészség megtartásához és a tiaminhiány elkerüléséhez az ajánlott napi mennyiség férfiaknak 1 mg, nőknek 0,8 mg. Gyógyhatásához azonban nagyobb mennyiségre van szükség.

A vitaminok ajánlott napi mennyisége ITT található (Vitaminok ajánlott napi mennyisége).

B1 vitamin (tiamin) hiány: Az enyhe tiaminhiány teljesen észrevétlen. Súlyosabb hiány esetén ingerlékenység, testsúlycsökkenés, depresszió és izomgyengeség lép fel. A komoly tiaminhiány beriberihez, egy olyan betegség kialakulásához vezethet, amely a szellemi képességek csökkenését, izomsorvadást, bénulást, idegrendszeri károsodást és végül halált okozhat. Bár korábban sok országban igen elterjedt volt ez a betegség, ma már alig találkozhatunk vele. Ázsia bizonyos területein azonban még mindig előfordul, ugyanis a világnak ezeken a részein a fő táplálék a hántolt fehér rizs, amely tiaminban és egyéb tápanyagokban is igen szegény. Magyarországon a sütőipari termékek elegendő tiamint tartalmaznak.

B1 vitamin (tiamin) túladagolás: A tiamin túladagolása nem veszélyes, mivel a szervezet a felesleges mennyiséget a vizelettel együtt kiüríti.

A B1 vitamin, tiamin adagolása:

A B1 vitamin, a tiamin pótlólagos adagolásával meghatározott betegségek kezelhetők. Szívbetegség ellen: naponta szedjen 50 mg tiamint. Végtagzsibbadás és bizsergő érzés ellen: naponta szedjen 50 mg tiamint, lehetőleg B-vitamin-komplex részeként. Depresszió ellen: naponta szedjen 50 mg tiamint B-vitamin-komplex részeként. Emésztési zavarok esetén: minden reggel vegyen be 50 mg tiamint. Alkoholizmus kezelésére: naponta szedjen 50 mg tiamint B-vitamin-komplex részeként.

Használati útmutató:

A B1 vitamin, tiamin tiamin savas környezetben szívódik fel a legjobban. Ezért mindig étkezés közben vegye be, hiszen ilyenkor termelődik a legnagyobb mennyiségben a gyomorsav. A naponta előírt mennyiséget azonban jobb, ha a nap két különböző időszakára osztja el, mivel az egyszerre túl nagy mennyiség bevételekor a szervezet a felesleget a vizelettel együtt kiüríti.

A B1 vitamin, tiamin tartalmú élelmiszerek:

A sovány disznóhús tartalmaz a legnagyobb mennyiségben B1 vitamint, azaz tiamint, s csak ezután következnek a teljes kiőrlésű malomipari termékek, a szárazbabfélék és az olajos magvak. A B1 vitaminnal, tiaminnal dúsított gabonából készült termékek is gazdag források.

Figyelmeztetés:

Ha sok kávét vagy teát fogyaszt, legyen az akár koffeinmentes, akkor növelni kell a tiaminbevitelt. Ezek az italok ugyanis csökkenthetik a szervezet tiamintartalékát.

Bármilyen egészségügyi probléma esetén, az étrend-kiegészítők alkalmazása előtt kérdezze meg kezelőorvosát!