A szív és érrendszeri betegségek megelőzése létkérdés. Ezek a betegségek ugyanis több áldozatot szednek Magyarországon, mint valamennyi más betegség, baleset és más halálok együttesen. A szív és érrendszeri betegségek jelentős része megelőzhető, elsősorban egészségesebb életmóddal. Szeptember 30.-a a szív világnapja. Ennek alkalmából szentelünk egy cikket annak, hogy hogyan lehet a szív egészségét megőrizni a különféle egyszerű, ámde annál természetesebb módszerekkel.

vitamin, tabletta, kapszula

Szív és érrendszeri betegségek megelőzése vitaminokkal:

Megfelelő mennyiségű B6-vitamin, akár táplálkozással, akár étrend-kiegészítőkkel jut a szervezetbe, megelőzheti a szívbetegségeket. A folsavval és a B12-vitaminnal együtt a B6-vitamin segít a szervezetnek a homocisztein (aminosav származék) átalakításában. Ha sok homocisztein van a vérben, az fokozza a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

jóga

Jóga és meditáció, a szív és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében:

A szív és érrendszeri betegedések megelőzésének egyik módja a stressz kezelésének megtanulása. Dean Ornish kaliforniai kutatóorvos azzal döbbentette meg a világot, hogy néhány egyszerű életmódbeli változással csodás javulást idézett elő a szívbetegeknél. Ennek az egyik alapja volt a jóga és a meditáció.

A másik pedig ezen összetevőktől függ:

Alacsony zsírtartalmú vegetáriánus étrend:

Ennél a diétánál az energiabevitelnek csak a 10 %-a származhat zsírokból.

Lelki tényezők:

Dr. Ornish kísérleteivel bebizonyította, hogy a szívbetegségek kialakulásánál a lelki tényezőknek milyen fontos szerepe van. Ez a téma egy külön cikket is megér, elöljáróban csak annyit, hogy dr. Ornish laboratóriumi körülmények között tartott nyulakat, melyek hasonló genetikai tulajdonságokkal rendelkeztek, ugyanazt ették, és ugyanannyit mozogtak, mégis az egyik csoportban 60 %-kal alacsonyabb volt a szívroham előfordulása, mint a másikban. Kiderült, hogy azok a nyulak voltak egészségesebbek, melyekhez a gondozó személyzet jobban hozzáférhetett, azaz simogathatta, babusgathatta etetés közben. A szeretet, úgy látszik, hogy életmentő hatású.:)

Testmozgás:

A testmozgás fontosságát a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében már számos tanulmány bebizonyította. Ennek hatására léteznek ún. kardio edzések is.

sziv_zoldseg

Zöldségekkel a szív és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében:

Napi 3 adag zöldséggel máris sokat tehetünk a szívinfarktus és a stroke megelőzésében. Az egyik legjobb zöldség erre a paradicsom, mely gamma-amino-vajsavat tartalmaz (GABA). A paradicsomban és más leveszöldségben található GABA csökkenti a vérnyomást és javítja a szívműködést.

Nagyon jó hatású a Minestrone leves is, mely egy gyógyító koktél. 

Láthattuk tehát, hogy a fenti módszerekkel és a zöldségekkel megelőzhető a szívbetegségek kialakulása. 

Jó egészséget kívánunk!