Foszfor

Foszfor egyéb elnevezések:

Foszfor

Leírás:

A foszfor nélkülözhetetlen az erős csontok felépítésében és a csontváz épségének fenntartásában, valamint a fogzománc és a fogak erősítésében.

Az életfontosságú tápanyagok felsorolásakor a foszfor feltétlenül az első helyek egyikét foglalná el. Bár fő feladata az erős csontok és fogak létrehozása, gyakorlatilag minden sejtnek szüksége van rá. Szerencsére hiánya igen ritka.

A foszfor a kalcium után szervezetünk második legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyaga, hiszen egy átlagos testmagasságú emberben félkilónyi található belőle. Ennek a mennyiségnek a 85 %-a a csontokban és a fogakban van, de jelentős a vér és a különféle szervek, többek között a szív, a vesék, az agy és az izmok foszfortartalma is. Számos egyéb anyaggal kölcsönhatásba lép, de a leggyakrabban a kalciummal. A csontokban a kalcium és a foszfor aránya megközelítőleg 2:1. Más szövetekben viszont a foszforból van több.

Betegségek kezelése:

Szinte nincs olyan biológiai vagy sejtekben lejátszódó folyamat, amelyhez közvetlenül vagy közvetve ne kellene foszfor. Fontos szerepe van a sejtet körülvevő hártya felépítésében, valamint a fehérjék szerkezetének, működésének szabályozásában, de a sejtek működéséhez szükséges energia is foszfortartalmú vegyületekben van.

Főbb előnyei:

A foszfor egyik fontos feladata, hogy a kalciummal együtt erősíti a csontokat, és egészséges, erős csontvázat hoz létre. Ugyanez a szerepe a fogak kialakulása és épen tartása során. A foszfor a szervezet minden egyes sejtjében a membránban lévő zsírsavakhoz kapcsolódva szerkezeti és funkcionális elemként van jelen. Foszfor szükséges ahhoz is, hogy a szervezet a táplálékból felvett fehérjét, szénhidrátot és zsírt energiává alakítsa.

További előnyei:

A foszfor részt vesz a sejten belüli és sejtek közötti információátadásban. Foszfor kell az izom-összehúzódáshoz, az agyból jövő impulzusoknak a test más részeihez való továbbításához és a hormonok kiválasztásához. A foszfátok szerepet játszanak a vér vegyhatásának szabályozásában. A genetikai állomány alkotóelemeinek, a DNS-nek és az RNS-nek a felépítésében is foszfortartalmú vegyületek vesznek részt.

Tipp:

Svájci kutatók igazolták, hogy a foszforkészítmények igen hatékonyak a súlyos égési sérülést szenvedőknél. Megfigyeléseik szerint a sérülés után szinte minden esetben egy héten belül csökkent a szervezet foszforszintje, a betegek ellátásában tehát elengedhetetlennek bizonyult az ásványi anyag kiegészítőkkel történő pótlása.

Érdekesség:

Egy vizsgálat kimutatta, hogy azoknak a tinédzserkorú lányoknak, akik rendszeresen nagy mennyiségben fogyasztanak foszforban gazdag kólát, könnyebben törnek a csontjaik, mint az italtól tartózkodó társaiknak. A szakértők szerint ennek oka nem a túl sok foszfor, hanem az, hogy inkább a kólát választják és kevesebb tejet isznak, ily módon kevesebb csontépítő kalcium kerül a szervezetükbe.

Egy átlagos magyar étrendje napi 800 mg foszfort tartalmaz, ami meghaladja az előírt mennyiséget.

Szükséges mennyisége:

Mivel nagyon sok élelmiszer tartalmaz foszfort, étrend-kiegészítőkkel való pótlására szinte nincs is szükség. Napi ajánlott adagja nőknél és férfiaknál egyaránt 700 mg. Korábban a táplálkozástudományi szakemberek a foszfor és kalcium 1:1 arányú bevitelét javasolták, de ma már ez a szabály elvesztette gyakorlati jelentőségét. Az emberek többsége táplálékkal több foszfort vesz fel, mint kalciumot.

A vitaminok ajánlott napi mennyisége ITT található (Vitaminok ajánlott napi mennyisége).

Foszfor hiány:

Bár foszforhiány nagyon ritkán fordul elő, ha mégis, akkor az törékeny csontozatot, fokozott fogromlást, gyengeséget, étvágytalanságot, ízületi fájdalmat és merevséget okoz, valamint a fertőzésekkel szembeni ellenálló képesség csökkenését vonja maga után. Ha a hiány nem jelentős, akkor csupán fizikai erőnlétében tapasztalhat némi csökkenést.

Foszfor túladagolás: 

A foszfor túladagolásnak nincsenek azonnal jelentkező hatásai. Néhány szakértő viszont arra figyelmeztet, hogy a hosszú ideig folytatott nagy mennyiségű foszforbevitel gátolhatja a kalcium felszívódását, bár azt még nem bizonyították, hogy az ebből következő kalciumhiány veszélyezteti-e a csontok épségét.

Adagolás:

A megfelelő mennyiségű foszfort a mindennapi táplálékból fedezni tudja. Ha mégis szükségét érezné, napi multivitamin- vagy ásványianyag-készítménye tartalmazhat némi foszfort. Ha olyan egészségügyi problémája van, amelynek során foszfortartalékai kiürülhetnek – ilyen például a bélbántalom vagy a veseelégtelenség -, akkor kérje kezelőorvosa tanácsát a megfelelő napi foszformennyiséget illetően.

Használati útmutató:

Orvosi jóváhagyás nélkül soha ne szedjen foszforkészítményeket!

Foszfor tartalmú élelmiszerek:

A magas fehérjetartalmú ételek, például a vörös húsok, a hal, a szárnyasok és a tejtermékek gazdagok foszforban. Számos késztermékhez is – üdítőitalokhoz, főleg a kólához – gyakran hozzáadják. A gabonaipari termékekben szintén megtalálható, bár a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérben és müzliben olyan alkotórész is lehet, amely részlegesen gátolhatja a foszfor felszívódását.

Figyelmeztetés:

Az egyes savkötő szerekben található alumínium csökkentheti a foszfor felszívódását a bélből és így a foszfor szintjét is. Ha rendszeresen ilyen gyógyszert szed, kérdezze meg kezelőorvosát, nem kell-e foszforkészítményt fogyasztania.

A foszforral kapcsolatos legnagyobb veszély a túladagolásában rejlik, ami számos szakértő szerint kalciumhiányhoz vezethet. Mielőtt foszforkészítmény szedése mellett dönt, kérdezze meg orvosát!

A nagyon ritkán előforduló – veseelégtelenséghez, emésztési rendellenességhez vagy súlyos égéshez társuló – foszforhiányos állapotban csak orvosi felügyelet mellett szedjen foszforkészítményeket.

További cikkek vitamin témában: IDEKATT