Cink

Cink egyéb elnevezések:

Cink

Leírása:

A cink nagyon fontos ásványi anyag, mindenkinek szüksége van. Ez az ásványi anyag fontos alkotóeleme azoknak az enzimeknek, amelyek sokrétű feladatokat látnak el a DNS-szintézistől a sebek gyógyításáig. A cink elengedhetetlen az erős immunrendszerhez és a megfázás ellen is védelmet nyújt.

A cink számos, a szervezetben lejátszódó folyamatban vesz részt, a sejtnövekedéstől a nemi érésen át az ízlelésig és a szaglásig. Ezért, ha multivitamint és ásványianyag-készítményt szed, győződjön meg arról, hogy tartalmaz-e cinket.

Betegségek kezelése:

A megfázás, az influenza és más fertőzések elleni védelemre. Olyan idült betegségek kezelésére, mint a reumás ízületi gyulladás, az artrózis, a pajzsmirigy alulműködése, csontritkulás és a fibromyalgia.

Bőrbetegségek gyógyítására és emésztési zavarok enyhítésére.

A termékenység fokozására, az egészséges haj megőrzésére, a fülcsengés mérséklésére.

Erre az ásványi anyagra a szervezet teljes sejtállományának szüksége van. A cink az izmokban, a csontokban, a bőrben, a vesében, a hasnyálmirigyben, a szemben és férfiaknál a prosztatában van nagyobb koncentrációban jelen.

Főbb előnyei:

A cink elengedhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez, védelmet nyújt a megfázás, az influenza, a kötőhártya-gyulladás, és más fertőzések ellen. Egy felmérés 100 megfázásban szenvedő beteget vizsgált; azok, akik minden órában elszopogattak egy cinkpasztillát, három nappal korábban gyógyultak meg, mint azok, akik placebót kaptak. A cinktabletta olyan súlyosabb betegségek tüneteinek enyhítésére is alkalmas, mint a reumás ízületi gyulladás, a bőrfarkas, a fibromyalgia, esetleg a sclerosis multiplex és az AIDS.

További előnyei:

A cink jó hatású a hormonháztartásra: a nemi és a pajzsmirigyhormonok termelését segíti elő. Természetgyógyászok a termékenység fokozására férfiaknak és nőknek is adják. Csökkentheti a prosztatanagyobbodás tüneteit is. Hatásos lehet a pajzsmirigy-alulműködés kezelésében, s mivel javítja a sejtek inzulin iránti érzékenységét, a cukorbetegeknek is hasznos. A cink segíti a sebgyógyulást és olyan bőrproblémák kezelésére is alkalmas, mint az akné, az égési sebek, az ekcéma, a pikkelysömör és a rosacea (az arc helyi vérbőségéből eredő gyulladásos pirosság); segít az egészséges haj és fejbőr fenntartásában. Azoknál, akik sárgafolt-elfajulásban szenvednek (ami ötvenéves kor felett a vakság gyakori okozója), lassíthatja a betegség súlyosbodását, késleltetheti a látás elvesztését. Újabb japán felmérés szerint a cink a fülcsengés (tinnitus) kezelésére is alkalmas. Segít a csontritkulás, az aranyér, a gyulladásos bélbetegség és a gyomorfekély kezelésében is.

Tipp:

A fejlődő országokban kisebb adag cinket alkalmaznak hasmenés, tüdőgyulladás és a malária kezelésére. Ez az ásványi anyag erősíti az immunrendszert, ezáltal 38 %-kal csökkentheti a hasmenést, 45 %-kal a légzőszervek gyulladását és 35 %-kal a malária tüneteit.

Érdekesség:

Egy Nagy-Britanniában végzett kutatásból az derült ki, hogy a 19-50 év közöttiek 31 %-a, illetve a  4 év feletti gyermekek 89 %-a túl kevés cinket fogyaszt. Az idősebbek 62 %-a nem fedezi napi szükségletét ebből az ásványi anyagból.

Cink szükséges mennyisége:

Az ajánlott napi cinkmennyiség nőknek 12 mg, férfiaknak 15 mg. Nagyobb adagok különleges panaszokra szedhetők.

A vitaminok ajánlott napi mennyisége ITT található (Vitaminok ajánlott napi mennyisége).

Cink hiány:

A súlyos cinkhiány meglehetősen ritka. Az enyhébb cinkhiány tünete a nehezebb sebgyógyulás, a gyakoribb megfázás, tompul az ízlelés és szaglás, bőrproblémák alakulhatnak ki, például akné, ekcéma és pikkelysömör. Ezenkívül az időskori cukorbetegség kockázatát is fokozza, és csökkentheti a hímivarsejtek számát az ondóváladékban.

Cink túladagolás: 

Naponta 100 mg cink hosszú távú szedése gátolhatja az immunrendszer működését és csökkenti a HDL (jótékony hatású) koleszterin szintjét. Egy tanulmány szerint a felesleges cinkmennyiség és az Alzheimer-kór között összefüggés van, de erre még kevés a bizonyíték. A nagyobb adagok (több mint 200 mg naponta) émelygést, hányingert és hasmenést okozhatnak.

Adagolás:

Az általános adag 15 mg naponta. Egy hónapnál hosszabb ideig szedve a cink megakadályozza a réz felszívódását, ezért minden 30 mg cinkhez szedjen 2 mg rezet. Megfázás vagy influenza kezelésére: szopogasson cinktartalmú cukorkát 2-4 óránként egy héten keresztül, de ne haladja meg a napi 150 mg-os adagot.

Használati útmutató:

A cinket étkezés előtt egy vagy étkezés után két órával szedje, és ha gyomorpanaszokat okozna, akkor fogyasszon hozzá rostokban szegény ételeket. Ha vaskészítményt is szed, ne vegye be a cinkkel egy időben, antibiotikumok esetén pedig várjon két órát a cink bevételével.

Cink tartalmú élelmiszerek:

Az ivóvízben és a különböző élelmiszerekben, például a húsfélékben bőségesen megtalálható.

A mandula és a brazildió megfelelő cinkforrás. Az utóbbiból 100 grammnyi 3-4 mg cinket tartalmaz, ami a nők számára ajánlott napi mennyiség fele.

A cink a fehérjében gazdag élelmiszerekben bőségesen jelen van. Ilyen a marhahús, a sertéshús, a baromfifélék húsa, a tojás és a tenger gyümölcsei, különösen a kagyló. A  paraj, a petrezselyem, a bordáskel, a kelbimbó, az uborka, a madzag bab, az endívia, a szemes bab, a szilva, a spárga, a sajt, a bab, a mogyoró, a mandula, a brazil- (para-) dió és a búzacsíra szintén jó cinkforrások, de a cink a húsfélékből szívódik fel legjobban.

Figyelmeztetés:

Ne szedjen túl sok cinket: napi több mint 100 mg hosszú távú szedése ronthatja az immunrendszer működését. A réz felszívódását is akadályozhatja, ami vérszegénységhez vezethet.

További cikkek vitamin témában: IDEKATT