Ebben a cikkben megtudhatjátok, mi a csakra jelentése, s kicsit talán „ezoterikusabb” lesz annál, mint amit a tisztán anyagi világba vetett hitűek hite elvisel.

Habár végig olvasva lehet, pont nekik lenne a legnagyobb szüksége ezekre az ismeretekre. Előre bocsátom, a benne szereplő „állítások” sok ezer éves megfigyelésekre alapulnak – olyanra, mint az Ayurvéda tudása, vagy a Hagyományos Kínai Orvoslás (HKO).

Aki viszont érdeklődik az anyagi világon túli tapasztalás és összefüggések iránt, az megismerheti, hogy mi a csakra jelentése és talán hasznos információkat is talál benne. Segíthet lelki síkon is megragadni az adott helyen gyökerező probléma okait.

A csakrák körüli fogalmak rövid áttekintése

A testünket egy műszeresen is érzékelhető mező veszi körbe – infrakamerával is jól látható a test hőkibocsátása.

A Védák írása szerint ez egy több rétegből álló összefüggő felület, amelynek térbeli kiterjedése van a fizikai testen túl. Ezt nevezzük Aurának. Az aura fontosabb rétegei a következők belülről kifelé haladva:

Fizikai test – Ez az, ami. A fizikai testnek is van energia jellege. A Hagyományos Kínai Orvoslás szerint a fizikai testen húzódnak a meridiánok, amelyek kiemelt pontjai (akupunktúrás pontok) segítségével a test energia állapota befolyásolható. A meridiánok mentén az egyes szervek működése egymással összefügg.

Éter-test – Az éteri energia és anyag közötti áthidaló. A „tisztánlátók” – az éteri testet is érzékelik. Két részből áll: fizikai-éteri és érzelmi-éteri. Az éteri test finom szövedékek hálózata (ezeket hívjuk „nadi”-nak). A nadi-k felelősek a gerincfolyadékért, az endokrin szervek működéséért és az autonóm idegrendszerért. Vannak bizonyítékok is az éter-test létezésére. 1939-ben készült az első aurafotó, melyet a két szovjet tudós Szemjon és Valentyina Kirlian készített. Az aurafotózás elve azóta változatlan.

Érzelmi (asztrális) test – Az auralátók számára különféle színekben tündöklő határ. Érzelmi töltésünktől függ – pozitív érzések (világos) és negatív (sötét) szintén megmutatkoznak benne. Kb. 25 cm-re a fizikai testtől található. A változások az érzelmi testben érezhető tünetekért felelnek a fizikai testben. A kínai gyógyászat a hét érzelmet azonosítja, mint befolyásolóját és indikátorát a szervi elváltozásoknak.

A vese- és húgy rendszerben ez az érzés a félelem – a kínai orvoslás szerint.

Mentális test – Kb. 75 cm-re a test körül található zóna. Kevésbé sűrű és jól érzékelhető, mint a többi zóna. A gondolatok és a mentális funkciók tükröződnek benne. Olyanná válsz, amilyenné a gondolataid formálnak. Vagyis mi saját magunk teljesen felelősek vagyunk az egészségi állapotunkért.

csakra, csakra színek, meditáció, relaxáció

Csakrák, csakra jelentése

A csakrák olyan nagyobb kiterjedésű energetikai csomópontok, amelyeken keresztül a test a külvilággal energetikai szinten is kapcsolatba kerül. A szanszkrit szó jelentése – kerék, örvénylés. Valamiféle energetikai örvénylést jelez az adott ponton.

7 fő csakra van (és mellékcsakrák, amiket most nem említünk), mindegyiknek más energetikai funkciója van. A csakrák mindegyik aura réteggel kapcsolatban állnak, ezáltal a különféle érzelmek nemcsak tükröződnek rajtuk keresztül, hanem felelősek is a szervezet finom energetikai felépítéséért.

Bizonyos negatív érzelmek a megfelelő csakrán keresztül negatívan képesek érinteni a szervezetet. A kibillent energetikai állapot pedig betegségekhez vezethet.

A csakrákat érintő gyógyászati rendszerek lényege, hogy érzelmi állapotunk felismerésével a megfelelő csakra és energetikai rendszer stimulálható – elősegíthető a gyógyulás folyamata. E mellett a csakrák állapota “fizikális” gyakorlatokkal is befolyásolható.

 

A csakrák sorrendben, alulról építkezve a következők (szanszkrit névvel):

  1. Muladhara (gyökércsakra) – jelentése:  “a forrás helye”
  2. Svadhistana (keresztcsonti csakra) – jelentése: „a saját magunk lakhelye”
  3. Manipura (napfonat csakrája) – jelentése: „drágakő városa”
  4. Anahata (szívcsakra) – jelentése: „korlátok nélküli, határtalanság”
  5. Vishuddha (torokcsakra) – jelentése: „tisztaság”
  6. Ajna (homlokcsakra) – jelentése: „hatalom, és határtalan erő”
  7. Sahasrara (koronacsakra) – jelentése: „ezerszirmú” – „segítség nélküli lakhely”

 

Egyes hagyományrendszerek nem 7 csakráról beszélnek, hanem sokkal több, akár végtelen számú csakráról mind “lefelé” a talpunk alatt, mind “felfelé” a fejünk felett.

 

Színek a fény spektrumában

Minden csakrához egy szín rendelhető a szivárvány színei közül.

A színek egyben rezgések. A legalacsonyabb energiájú, rezgésű szín ezek közül a vörös – ellenben a legkellemesebb, legnagyobb meleget adó is. A gyökércsakra színe a vörös.

A színek spektruma a narancssárgán – sárgán – zöldön kéken – az ibolya, vagy fehér színig vezet a magasabb energiájú csakrák felé – egészen a koronacsakráig.

A koronacsakra képviseli a legmagasabb energiaszintet és a kapcsolatot az univerzummal. A gyökércsakra pedig a kapcsolatot a földdel.

Manapság nagyon divatos az alacsonyabb rezgésű dolgokat (pl. színt) alacsonyabb minőségbe sorolni, pedig úgy működünk jól, ha minden a helyén van és sehol nincsen sem alul-, sem túlműködés. Végső értelemben tehát nincsen “jó” vagy “rossz”, “alacsony” vagy “magas”.

Archetípusok

Az archetípusok az emberi tapasztalás velejéből származnak és a mindannyiunkban jelenlévő jó és rossz (habár én nem szeretem ezt a két szót használni) – szóval gyakran ellentétes tulajdonságokat képviselik. Rajtuk keresztül van módunk megélni azt a szerepet, ami az adott csakrához fűződő érzelmeket képviseli.

Értelemszerűen minden csakrához tartozik egy alacsonyabb energiájú és egy optimálisan működő archetípus. Lényegében tükrök, amin keresztül érzelmeinket vizsgálhatjuk. Minden csakrához tartozik archetípus, ami az alsó és felső oktávot is megélhetővé teszi. Az archetípus a spirituális fejlettségi szintet képviseli. Az archetípuson keresztül pedig lelki értelemben is képesek lehetünk előmozdítani a gyógyulás folyamatát.

Anélkül, hogy kibontanánk a csakrák mindegyikét, most arra az egyre koncentrálunk, amelyről a húgyúti betegségeink akár lelki/mentális/érzelmi síkon függhetnek – ez pedig az első számú.

csakra, csakra helyzete, jóga, meditáció

Muladhara – Gyökér csakra

Testi szinten minden csakrához tartozik egy szerv, szervrendszer.

A gyökércsakra a vese és húgyhólyag megfelelő működéséért felelős energetikai központ.

Endokrin szinten a mellékvese rendelhető hozzá. (A mellékvese immunitásunk fejlődéstanilag egyik legősibb differenciált szerve – közvetlenül a szimpatikus idegrendszerből differenciálódott szerv).

Autonóm idegrendszeri megfelelője a csípői idegfonat.

A Hagyományos Kínai Orvoslás szerint a húgyhólyag-, vese- és kormányzó meridián tartoznak hozzá.

Negatív emóciók, melyek a gyökércsakrához rendeltek

A gyökér csakrához tartozó negatív érzelmek a „gyökérvesztettség” (bizonytalanságtól való félelem), kétségek és fóbiák – vagyis a legősibb érzések – félelmeink. Spirituálisan a materializmus, az anyagi világban betöltött helyzetünk – az anyaföldhöz fűződő stabilitásunk tartozik hozzá.

Pozitív érzelmek, melyek a gyökércsakrához tartoznak

Pozitív érzelmek az érzelmi biztonság a befogadás, elfogadás, elfogadottság, szülői érzések és a szülők iránt tanúsított pozitív érzéseink, anyagi biztonság, anyagi stabilitás, félelemmentesség, bizalom.

Milyen megbetegedést okozhat a gyökércsakra kibillenése?

Miért fontos mindezt tudnunk? Ha kicsúszik a lábunk alól a talaj, bizonytalanságunk, gyökérvesztettségünk – olyan energetikai egyensúlytalanságot idézhet elő, ami azoknak a szerveknek a működését is befolyásolja, amelyekért az adott csakra felelős.

Továbbá a gyökércsakrán keresztül lehetséges tenni a legtöbb krónikus betegségünk gyógyulásáért.

A vese- és hólyagbetegségeken túl csontbetegségek, ízületi gyulladások, depresszió, letargia, krónikus fáradtság szindróma is a csakra alacsony energetikai állapotával hozható kapcsolatba. A felsoroltakból következhet, hogy a legtöbb krónikus panasz is ebben a szekcióban gyökerezik.

A gyökércsakrához tartozó negatív archetípus „az áldozat”, magasabb szintje pedig „az anya”.

Ahhoz, hogy spirituálisan tovább léphessünk, meg kell ismernünk a bennünk rejlő áldozatot, szembenézni a körülményekkel, amik minket az adott helyzetben áldozat szerepére kényszerítenek illetve a lehetőségeinket, amikkel kitörhetünk az áldozat szerepéből.

Meg kell ismernünk a bennünk rejlő anyát / szülőt – megélni mindazokat a pozitív érzéseket, amik az áldozat szerepéből a szülő / anya szerepébe vezetnek – ennek hiányában lelki és spirituális síkon nehézkessé, elhúzódóvá válhat a gyógyulás fizikai síkon is azokon a területeken, amelyek a gyökércsakra fennhatósága alatt állnak.

 

Felhasznált irodalom:

  • A Quick guide to 7 chakras
  • Kurt Tepperwein: Mit árul el a betegséged?
  • Bucsányi Gyula: A napfény gyógyhatása és a napfürdő Légrády testvérek kiadása, Budapest
  • John R. Cross: Acupuncture and the Chakra Energy System. Treating the Cause of Disease (North Atlantic Books Berkley, California)
  • Ambika Wauters: Csakrák és Archetípusaik Mandala Véda Könyvkiadó

 

KATTINTS IDE A COACHING SZAKÉRTŐKHÖZ!