A gátizom torna a medence alj izmainak kondícionálását jelenti.

Ezek az izmok kívülről nem látható, alakot nem formáló de annál fontosabb izomcsoportok:

  • a végbél,
  • hüvely és a
  • húgycső körüli izmok.

 

Kinek és miért fontos a gátizom torna?

Sokféle hatás okozhatja ezen izmok meggyengülését.

Néhány példa a teljesesség igénye nélkül: különböző betegségek, elhízás, nagy hasi műtét, a babavárás, helytelen ürítés, változó kori hormonális változások.

Kétféle funkciót látnak el: tartó és záró funkciójuk van.

Tartják a belső szerveket és általuk tudjuk szabályozni például a vizelet ürítést. Ha bármelyik funkció romlik, komoly egészségügyi kockázata van (vizelettartási problémák, aranyér, sérv, orgazmus problémák, süllyedéses betegségek stb). Ezen kívül a női önbizalmunkra is komoly negatív hatást gyakrol. Gondolj csak bele, hogy elmész futni és akaratod ellenére elcseppen a vizelet futás közben. Hogy éreznéd magad?

A gátizom torna rendszeres gyakorlása különösen fontos a várandósság idején és a szülés után. Ilyenkor ugyanis fokozott terhelést kapnak ezek az izmok. A belső szerveink mellett a kisbaba, a magzatvíz és a méhlepény súlya is rájuk nehezedik. A szülés után a gátizom tornával lehet kondícionálni a területet, hogy újra visszanyerjék az izmok a tónusukat és el tudják látni feladatukat.

Magam is a kismama jóga órákon találkoztam a gátizom tornával először. Személyes tapasztalatom is, mennyire jótékony a rendszeres gyakorlás a szülés után is.

Kevesen tudják, hogy amikor a kisbaba növekedik a pocakban, az egyenes hasizmok eltávolodnak egymástól, hogy teret engedjenek a babának. A szétnyílt hasizmok (rectus diastasis) rendezésének az egyik legfontosabb pillére a rendszeres gátizom torna. Ez nemcsak esztétikai probléma. A szétnyílt hasizom derékfájást, gerinc problémákat, ciklus problámákat stb… is okozhat.

Akkor is fontos része a testünkkel való törődésnek a gátizom torna, ha sosem szültünk gyermeket vagy már rég születtek gyermekeink. A gáitizom torna segítségével tudod biztosítani, hogy idős korodban ne legyen szükséged pelenkára.

A gátizom torna tehát MINDEN nőnek hasznos és fontos.

 

Mi történik, ha gátizmok nem tudják ellátni a feladatukat?

A végbél záróizmok gyengeségének tipikus jele az aranyér. Az aranyér gyakorlatilag egy megereszkedett érpárna. A szél és széklettartási problémák is a végbél záróizmok gyengülésével alakul ki.

A hüvely gyengesége anatómiai elváltozással is járhat, méhsüllyedés, méh előreesés. A hüvely izmainak gyengesége orgazmus problémákat is okoz.

A húgycső izmainak gyengülésével ún. stressz inkontinencia alakul ki (vizelettartási problémák). Tüsszentesz egyet kettőt és harmadikra akaratod ellenére távozik néhány csepp vizelet. Vagy nevetés, köhögés, ugrálás hatására is megtörténhet.

Mire jó tehát a gátizom torna?

A gátizom torna elsősorban az imént felsorolt tünetek megelőzésére, női önbizalmunk erősítésére alkalmas. A gátizmok tónusának fokozása számos jótékony hatással bír.

Megelőzhető – vagy ha picit előfordul visszafordítható – a stressz inkontinencia. Megelőzhetó a tág hüvely problémája: ha hosszú ideig tampont használtál és nem végeztél gátizom tornát biztosan tág a hüvelyed. Megelőzhető a méhsüllyedés. Ezen kívül örömtelibbé teszi a szexuális együttléteket, nő az orgazmus készség. Örömtelibb lesz az együtt lét mind a nő mind a férfi számára.

Javítja a kismedence vérkeringését, mely hozzájárul a női szervek egészséges működéséhez, az egészséges ciklusodhoz.

Hogyan hat a stressz a medence alap izmaira?

A stressz, és a mai ülő életmód is megterheli ezt a területet. Az aranyér például mostanra minden 2.-3. nőt érint.

Stressz hatására befeszülnek a záróizmok. Szorítva tartjuk őket ilyenkor. A gáti terület és a női szervek keringése nem lesz kielégítő. Ha pang a vérkeringés, női problémákat okozhat (pl. ciklus problémák, meddőség stb.)

Hogyan álljunk neki?

Fontos! Csak a helyesen végzett gátizom torna hozza el a kívánt eredményt. Az interneten fellelhető források szakmaiságáról győződj meg mielőtt elkezded. Fontos, hogy barátnő, ismerős tanácsaival ne kezdj neki, hiszen ha rosszul végzed többet árthatsz magadnak mintha nem csinálnál semmit.

A kismama jóga, kismamák a szülésfelkészítő tanfolyamon, szülés után a baba mama jóga, szülés utáni regeneráló jóga órákon és az Anya-jóga órákon is megtanuljuk a gátizom torna helyes gyakorlását. Anya-jógára akkor is jöhetsz, ha már régebben szültél, de elhanyagoltad a regenerációt vagy úgy érzed van dolgod a területtel (derékfájás, orgazmus problémák, aranyér, stressz inkontinencia, ciklus problémák, hormonális problémák).

A haladó gyakorlók akár egy-egy ászana (testgyakorlat) közben is tudják már végezni, mely együttesen még inkább fokozza és elmélyíti a jótékony hatásokat.

Ahhoz, hogy kézzel fogható eredményt érj el, szükséges a rendszeres önálló gyakorlás is. Minél inkább felfedezzük testünk ezen részeit, annál ügyesebben, hatékonyabban tudjuk végezni. Érdemes nyugodt körülményeket biztosítani. Hanyatt fekvésben, oldalt fekvésben és négykézlábas testhelyzetben is lehet végezni (szakember segít eldönteni számodra melyik a legmegfelelőbb).

Érdemes a légzés figyelésével kezdeni, hogy ellazulj. Minél inkább ki tudod zárni a külvilág ingereit, annál hatékonyabban tudod végezni.

 

A szerző