Összpontosítás, fókusz, fókuszban lenni, maradni.

Gyakorlati útmutató – fókuszban lenni/maradni, összpontosítás

 

Fókuszban lenni és maradni azt jelenti, hogy egyszerre egy dologra összpontosítunk, koncentrálunk tudatosan és időben is mérhető módon.

A figyelmünket nem szétszórjuk a telefonálás, a levélírás, a bejövő chat üzenetek állandó felügyelete, és a munka végzése között, hanem arra összpontosítunk, ami a legfontosabb.

Mi a legfontosabb? Ennek megállapítása okozza a bajokat, hiszen ez szubjektív értékítélet. Nekem más a legfontosabb, mint az ügyfelemnek. Más a fontos a főnöknek, mint a beosztottnak, a férjnek a feleséghez képest. A “legfontosabb” megállapítása gyakran csapatmunka kell, hogy legyen. Ebben az esetben akkor leszünk profik, ha mindannyian a közös megállapodás teljesítésére koncentrálunk. Itt is segítségünkre lesz az összpontosítás.

Összpontosítás és magánélet

Ha csörög a telefon, mert a gyerek nem találja a vajat a hűtőben nos, az várhat.

A fókusz tartása energiát igényel részünkről, hiszen a figyelmünket a tudatunkkal irányítjuk és a fókusz határozott irányítást jelent. Például: míg írom ezt a cikket, nem veszem fel a telefont (lehalkítottam), nem nézem meg a bejövő üzeneteket. Bár éhes vagyok, úgy döntöttem, nem annyira, hogy félbehagyjam az írást.

Rengeteg információt kell feldolgoznunk, ide tartozik az is, hogy figyelmen kívül hagyunk egyes információkat. Ez is döntés eredménye. Ha csak néhány másodpercig is, de foglalkoztunk a dologgal és arra jutottunk, hogy a részletei nem érdekelnek.

Összpontosítás gyakorlatok

Gyakorlat 1.

Most – csak a gyakorlás kedvéért – nyisd meg a híreket a telefonodon és görgess bele a hírfolyamba. Egyik cikket se nyisd meg, ne mentsd el, csak nézz rá, nagyjából. Miután ezzel végeztél, tedd le a telefonod és idézd fel, mi volt az, amit láttál és azt gondoltad: nem érdekel – érdekel. Mennyi cikket fogsz elolvasni még, miután ezt befejezted? Hány döntést hoztál meg?

A döntés nem választás. A különbség az, hogy a döntés egy logikai folyamat eredménye, a választásban érzéseink, intuíciónk, belső erőnk is megnyilvánul. Ez utóbbi is energiaigényes folyamat, mégis, miután több összetevője van, kevésbé terhel egy-egy területet, például a gondolatainkat.

Volt egy ügyfelem, több éve, aki felső vezetőként úgy érezte, a feladata az, hogy döntéseket hozzon, pörögjön. Állandóan fáradt volt, naponta öt – hat kávét ivott. Végül felismerte, hogy a döntéseit racionális alapokra helyezi, aminek az eredménye nem is az, amit elvár, sőt! Másrészt a pörgős módszere rászoktatta arra, hogy mindig csináljon valamit.

A cikk lényegéhez most értünk el:

ha kényszerből mindig csinálunk valamit, az azt jelenti, hogy olyan dolgokkal is foglalkozunk, amivel nem is kellene. Másrészt, ami idő- és energiaigényes folyamat lenne, azt akaratunk ellenére is lesilányítjuk, mert a rutint alkalmazzuk, vagyis pörgünk és döntünk valahogy. Majd csodálkozunk, hogy az életünk kezd szétesni.

Gyakorlat 2.

Ismét állj meg az olvasással, miután érted a Gyakorlat 2-t. Nézz körül, gondold végig, hány dologgal foglalkozhatnál – feltételes mód – ebben a pillanatban. Tehát mi az, ami hívja a figyelmedet, amit feladatnak, dolognak, teendőnek találsz? Ha mindegyikkel foglalkoznál most, akkor hányfelé kellene figyelned?

Gyakran ezt megcsináljuk: egyszerre megy a főzés, a leckeírás a gyerekkel, a telefonálás munka miatt. Ez „rutinból” működik. Hozzáteszem, a home office segít abban, hogy a határok elmosódjanak a munka és magánélet között. Jó, ha a munkánk az életünk szerves része, ha örömmel, szeretettel végezzük azt, ami oda tartozik, ám mégsem lehet egyszerre cikket írni, adatokkal dolgozni és nagytakarítani és ha még otthon van valaki rajtunk kívül, rá folyamatosan figyelni.

Nemrég egy nő fordult hozzám segítségért: terhessége 30. hetében járt, imádja a munkáját, IT területen fejlesztő. Eltervezte, hogy az egész lakást baba-biztossá teszi, így ő a munkasarokban nyugodtan tud dolgozni. Szerintem hibátlanul megtervezte az egészet, fizikailag. Azt nem kalkulálta be, hogy a gyermeke majd hangokat ad ki, sőt, később beszélni fog, sírni is, ami elvonja a figyelmét a munkájáról. Átéreztem, nehéz neki, mert én is az első fiam születése előtti napon még dolgoztam. Nehéz elengedni a munkát is – ha szeretjük. Viszont szerencsére a születését követően az se jutott eszembe, hogy létezik olyan: munka. Mert mindennek rendje lett.

Gyakorlat 3.

Kérj meg valakit, segítsen neked a gyakorlat kivitelezésében, akár telefonon keresztül is működni fog. Kérd meg arra a segítőtársadat, hogy időnként tegyen fel egy kérdést, mondjon valamit, ami számára érdekes, miközben Te a munkádra koncentrálsz. Figyeld meg, mennyi ideig tart visszaterelni a figyelmed egy-egy kizökkentés után a munkádra. Figyeld meg az érzéseidet, és a testi érzeteidet.

Azzal nem kalkulálunk, hogy míg a figyelmünket átvisszük egyik dologról a másikra, energiát használunk fel!

Van olyan helyzet, amikor nincs mit tenni, változtatnunk kell a figyelmünk irányán. Azonban az esetek többségében mi magunk döntünk arról, hogy egyszerre több irányba szórjuk-e szét a figyelmünket – ilyenkor megszűnik az összpontosítás. Apróságnak tűnik, hogy rápillantunk a telefonunkra főzés közben. Mint ahogy apróságnak tűnik az is, hogy míg a gyerekünknek segítünk leckét írni, elindítjuk a mosást, a másnapi programot megtervezzük és fejben tartjuk, hogy kiket kell még felhívni, sőt esetleg fel is hívjuk, vagy cha-elünk.

Nem lesz több időd, ha egyszerre foglalkozol mindennel. Ennek az lesz az eredménye, hogy semmit sem fejezel be, és a vége az lesz, hogy összecsapod a dolgaidat és a hullámokat okold ezért. Nem a munkában, a tevékenységben fáradsz el, hanem abban, hogy a fókuszodat váltogatod.

Ha megalkottuk a fontossági sorrendünket és tartjuk magunkat hozzá, vagy elfogadjuk, ahogy ÉLET kínálja azt, a tudatunk felszabadul, a cselekedeteink hatékonnyá válnak.

Gyakorlat 4.

Kísérletezz! Egy napig csináld azt, hogy addig nem indítasz új feladatot, amíg be nem fejezted az előzőt. Például, kávézás közben kávézz és ne telefonálj. Telefonálás közben ne főzz, hanem telefonálj. A munkahelyeden a feladatodra koncentrálj kizárólag. Ismételd rendszeresen ezt a gyakorlatot.

Mi változott?

 

KATTINTS IDE A MEDITÁCIÓS SZAKEMBEREK ELÉRÉSÉHEZ!

 

 

A szerző