A meditálás hosszú távon nagyon pozitív hatással van az életünkre és a testünk működésére is.

Ha sikerül megvalósítanunk egy kis elcsendesedést, meditálást a mindennapokban, az hosszú távon csodás hatással lesz az életünkre. Az eleinte titokzatosnak és kiszámíthatatlannak tűnő hormonok kiegyensúlyozására az egyik legjobb gyógymód, ha bevezetjük a napi szintű relaxációt, meditációt.

A hormonrendszer és az idegrendszer közötti közvetlen kapcsolat


Hormonjaink reagálnak gondolatainkra, érzéseinkre. A hormonrendszer a test hírvivő hálózata: amikor a test homeosztázisára törekvő hipotalamusz azt érzékeli például, hogy fázunk, olyan hormonokat bocsát ki magából, aminek az eredménye az lesz, hogy felveszünk egy pulcsit. Természetesen az életünk tele van ennél jóval komplikáltabb helyzetekkel. Van, akit ugyanaz a dolog hidegen hagy, és van, akit teljesen kiborít. Az, hogy hogyan reagálunk az élet dolgaira, érzelmi lenyomataink és egyéni hajlamaink összességén is múlik. Ezáltal lehetőségünk van arra, hogy ezeket a működéseinket feltárjuk, és tudatosságot vigyünk az életünkbe, aminek köszönhetően nagyobb lelki békére tehetünk szert.

meditáció, jóga, zen, liliom, nyugalom, lótusz


A szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszer


Amikor szimpatikus idegrendszeri hatások alatt vagyunk, a reakcióink az “üss vagy fuss” utasításainak felelnek meg, amit agyunk legősibb, legprimitívebb része, a hüllőagy, vagyis az agytörzs irányít. Ide tartoznak a pánikreakciók, a lefagyás állapota, túlélési reakcióink és minden reakciónk, amikor “zsigerből cselekszünk”. Ezzel szemben a paraszimpatikus idegrendszeri hatások alatt testünk képes ellazulni, megnyugodni, elménk elcsendesedik.

Ahhoz, hogy testünk paraszimpatikus idegrendszeri hatások alá kerüljön, tudatosságra, elhatározásra és gyakorlásra van szükség.

Megfelelő eszköz ennek elérésére a meditálás, légzésfigyelés, a mantrák használata: vagyis az egyszerű, repetitív hatások, melynek révén az elme megnyugszik.


A nők halmozottan ki vannak téve a hormonegyensúly felborulása okozta
problémáknak


A helytelen táplálkozási szokások mellett a hormonegyensúly felborulásának egyik oka a stressz.

Dr. Indu Arora jógaoktató, az Alternatív Gyógyászat doktora szerint minden betegség a stresszre vezethető vissza.

A krónikus, tartósan fennálló stressz a modern, fogyasztói társadalmunk egyik lényeges jellemzője, mely a testet és a lelket is megviseli.

Az ösztrogén és a progeszteron hormonok kényes egyensúlya könnyen megbillen, ha nem figyelünk oda önmagunkra és mindemellett túl nagy szerepet játszik az életünkben a stressz.

 

Stressz okozta problémák nőknél


Számtalan női megbetegedés támasztja ezt alá, ilyenek a cikluszavarok, az endometriózis, a ciszták, PCOS, a miómák, a pajzsmirigyzavarok.

Egy stresszes munkahely, az anyagi és a szociális bizonytalanság, a céltalanság, a betegségek, egy multitaskingot igénylő munkakör, egy újszülött érkezése, a túlzott koffeinfogyasztás, a dohányzás, a káros környezeti hatások, a szomorúság, a gyász, a hektikus életmód mind állhatnak a nőgyógyászati megbetegedések hátterében.

 

meditálás, egyedül, énidő, relaxálás, meditáció

A mellékvesék szerepe


Tartós stressz hatására a mellékvesék nagy mennyiségű kortizolt pumpálnak a vérbe. A kortizolt hívják stresszhormonnak is, de találóbb lenne az antistresszhormon elnevezés, hiszen a stressz elhárításában játszik szerepet. Amikor a mellékvese ebben a folyamatban kezd kimerülni, és a női szervezet minden erejét a stressz elhárítására használja fel, a progeszteron előhormon nagy része a kortizol utánpótlására használódik el. Az ennek következtében kialakuló ösztrogéntúlsúly számos nőgyógyászati megbetegedés és egyéb kellemetlen egészségügyi tünet okozója.

Reakcióink a stresszre

Anélkül, hogy bagatellizálnánk a stresszt okozó tényezőket, nagyon fontos felismernünk azt, hogy a stressz mértéke saját reakcióinktól is függ.

Célszerű kialakítani egy napi rutint, egyúttal beilleszteni olyan tevékenységeket  – akár egy pár perces meditálást – a mindennapokba, amik segítenek bennünket az ellazulásban.

Ha bevezetjük az életünkbe a relaxációt és a meditációt, észre fogjuk venni, hogy milyen hatékony eszközt választottunk, hiszen a légzésünk mindig kéznél van.

Általában azt kívánja tőlünk a környezetünk, hogy folyton a kiáradó, aktív minőségünkben legyünk, ezért oda kell figyelnünk testünk jelzéseire, és megadni neki a visszahúzódás, a passzivitás, a befelé fordulás lehetőségét is, akár egy meditálás keretében is.

Technikák a stressz csökkentésére, a meditálás fontossága

Alakítsunk ki egy olyan környezetet, amelyben könnyedén megnyugszunk, lehet ez akár egy sarok az egyik szobában, ahova elhelyezünk egy ülőpárnát, szőnyeget, és meggyújtunk egy mécsest. Tegyük ezt meg akkor is, amikor úgy érezzük, elborítanak a tennivalók, vagy nagyon negatív érzelmi állapotba kerültünk. A legegyszerűbb meditációs technika az, ha nem teszünk mást, csak figyeljük a levegő ki-és beáramlását az orrjáratokon keresztül.

Ha gondolataink elkalandoznak, vigyük vissza a figyelmünket a légzésre. Ha szeretnénk, kontemplálhatunk is a történéseken. Ez nem egyenlő a rágódással. Ha úgy is érezzük, hogy figyelmünk folyton elkalandozik, lankad, ne veszítsük el a türelmünket önmagunkkal szemben.

A meditációnak akkor is meglesz a hatása, hogy úgy érezzük, “nem sikerült”. Eleinte épp elég az, ha napi szinten megtiszteljük magunkat azzal, hogy elcsendesedünk, és pár perc erejéig befelé figyelünk.

 

meditálás, pihenés, relaxálás, nő


“A meditáció nem üldögélés és babrálás, nem álmodozás, aggodalmaskodás vagy fantáziálás. Azt jelenti, hogy szemléljük, csendesen megfigyeljük magát az elmét. A nyugodt figyelem az elmét is lecsendesíti.”

Szvámi Ráma

 

KATTINTS IDE A MEDITÁCIÓS SZAKÉRTŐKHÖZ!