Az egyensúly dinamikus – ezt a következő, testtudat gyakorlat elvégzést követően érezni is fogod.

Mezítláb, a talpaidat, bokádat, térdeidet teljesen összezárva, a gerincedet kiegyenesítve állj egyenesen, mozdulatlanul, egy percen keresztül. Mit tapasztalsz?

Ahhoz, hogy mozdulatlanul, egyenesen állj, rengeteg izommunkára van szükséged. A mozdulatlanságot látszólag könnyű megvalósítani, mert úgy tűnik, semmilyen erőfeszítést nem igényel. Azonban a fenti gyakorlat elvégzésével megtapasztalhattad, hogy igenis szükség van az izmaidra ahhoz, hogy mozdulatlanul állj egy percen keresztül. Ha edzett vagy, akkor kevésbbé, vagy szinte egyáltalán nem látható az az izommunka, amit a tested végez, csak hogy ne mozdulj, vagyis egyenesen állj. A mély izmaid dolgoznak, kitartóan. Ha az életedben nincs jelen a tudatos mozgás, akkor a gyakorlat közben akár el is dőlhettél, vagy úgy érezhetted, „kilengsz”.

Mi az egyensúly?

Az egyensúly egy, az érzékelésed, a saját személyes, szubjektív megítélésed alapján tapasztalt mozdulatlan vagy erőfeszítést nem kívánó mozdulatokra épülő állapot. Amikor egyensúlyban vagy, úgy érzed, nem mozdulsz – valójában igen, de a mozgás megszokott és a mozdulat is az, ami létrehozza azt. Ha szokatlan mozgást végzel, izomlázad lesz – volt már olyan, hogy a fenti gyakorlat okozott izomlázat az egyik kliensemnek. Miért lesz izomlázad? Mert az egyensúlyod megtartása érdekében a kevésbé, alig, vagy egyáltalán nem használt izmaidat vontad be a mozdulat – vagy mozdulatlanság – létrehozásába. Az izomláz érdekes kérdés, hiszen arra utal, megerőltetted magad, túl sokat dolgoztál. A mozdulatot erőlködéssel és nem az erődből táplálkozva hoztad létre. A balett táncosok, a ritmikus sportgimnasztika gyakorlói vagy a jégtáncosok a mozdulataikat az izmaik szervezett működtetése által valósítják meg. A mozdulat egy alkotás az előadásukban: az izmaik, a légzésük, a tudatuk és az intuíciójuk összjátéka. Ez az összjáték hozza létre az egyensúlyukat és a mozdulataik dinamikája tartja fenn. Amikor egyensúlyban vagy, a középpontodban vagy, a tengelyedben állsz és a belső erődből táplálkozva vagy stabil mozgás közben is.

Mi történik, ha az egyensúly elvész?

A középpontod és a tengelyed egy határt képeznek, melyet átlépve elveszíted az egyensúlyodat. Amint észreveszed, hogy elveszíted az egyensúlyodat, a megőrzése érdekében kiegyenlítésre törekszel. Az intuíciódnak nagy szerepe van a megtartásban és a tudatodnak szintén. Gondolj arra, hogy síelés közben merre is dőlsz, hogy ne ess el? Ugye nem a hegy felé… Ha nem sikerül megőrizned az egyensúlyodat, elesel. Ebből következtethetsz arra, hogy a mozdulatod, az izomerőd, a légzésed, a figyelmed nem voltak összhangban. Igen, jogos a megállapításod, mert nem a megfelelő módon vettél részt az egyensúlyod megőrzésének folyamatában. Az egyensúly őrzése ugyanis folyamat, apró mozdulatok intuitív és tudatos összehangolásának a lépéseiből áll össze és folyamatos figyelmet igényel. Minél jobban kimozdultál a középpontodból, a tengelyedből, annál több erőre van szükséged ahhoz, hogy visszakerülj az egyensúlyi állapotodba. Tehát energiát fogsz kifejteni az egyensúlyod megőrzése érdekében. Miből merítesz erőt?

 

Hogyan rendeződik az erő egyensúllyá?

Az erő belülről fakad, veled született, ősi, intuitív, a lényed megtestesítéséhez járul hozzá – folyamatban nyilvánul meg. A motivációd, az elszántságod, a belső hajtóerőd mutatják a létezésének mértékét. Az egyensúlyod megőrzése csak ezek által történhet, mert erő kell ahhoz, hogy visszatalálj a középpontodba, a tengelyedbe állj ismét. A folyamatos mozgáshoz, ami a

– stabilitás – kibillenés – visszarendeződés – stabilitás –

folyamatos változása által történik, kell erő. Az erő azonban ösztönös. Szükség van a tudatodra is, hogy az erőddel bánj. Amikor az erőddel élsz, akkor képes vagy az egyensúlyodat folyamatba rendezve tartani és a stabilitásodat megalapozni. Kialakul, hogy milyen kimozdulások esetén veszíted el az egyensúlyodat és milyen izmokra van szükséged a tartásához – a visszarendezéshez. A tudatosságodra van szükség, hogy a középpontodtól való eltérést korrigálod és egyensúlyi állapotodat őrzöd.

Mit mutat a fizikai egyensúlyod?

Indulj ki abból, hogy

„…ami kint az bent, ami bent az kint…”.

Tehát a fizikai egyensúlyod mutatja, hogy milyen állapotban van az érzelmi, mentális egyensúlyod. Mire fordítod az energiádat, hogyan élsz az erőforrásaiddal: a tehetségeddel, a tapasztalataiddal, az elméleti tudásoddal, az ügyességeddel?

Azért érdemes megfigyelned a tested egyensúly-állapotát, mert egyértelmű visszajelzést kapsz az érzelmi, mentális egyensúlyodról.

A kifejtett fizikai erő mennyisége azonban részinformáció, szükséges megfigyelned azt, hogy erővel vagy erőfeszítéssel tartod-e az egyensúlyodat. Tartásra vagy megtartásra törekszel? Félelemmel tölt el az egyensúly elvesztése vagy érzelemmentessé tesz? Tudatosan vagy ösztöneidre hallgatva cselekszel?

A tested mindig Veled van. Ha érzed, valami nincs rendben, a figyelmedet a testi egyensúlyi állapotodra fordítva képessé válsz a tudatos cselekvésre.

 

KATTINTS IDE A MEDITÁCIÓS SZAKÉRTŐKHÖZ!