Önismereti kérdések. A stressz kezelése egy kis önismerettel.

Egyszerű önismereti kérdések

Praktikák stresszkezeléshez, egészségmegőrzéshez

Hogy vagy?

Igen, Te, aki éppen átfutod ezeket a sorokat.
Mikor kérdezted meg magadtól, igazi figyelemmel, hogy hogy vagy?
És meghallgattad a választ?
Vagy úgy érzed, folyamatos kapkodás, verseny az életed és egyre több energiára lenne szükséged, hogy mindent kezelni tudj?

Folyamatos stresszben élünk

Napjainkban folyamatosan számtalan olyan hatásnak vagyunk kitéve, amit a szervezetünk, az egész rendszerünk stresszként fog fel.
Selye János megfogalmazása szerint a stressz a szervezet nem specifikus válasza minden olyan hatásra, ami az egyensúlyából kimozdítja.
Tudjuk, hogy bizonyos mértékű stresszre szükségünk van ahhoz is, hogy jól, aktívan, eredményesen működjünk az életünkben.
Ugyanakkor a mai “normális” inger- és hatásmennyiség, ami a hétköznapi városi életben ér minket – fizikai, kémiai hatások, zajok, különféle rezgések -, fűszerezve a tengernyi információval és döntési helyzettel, folyamatos készenléti állapotban tartja a szervezetet.
Mi több, a külső hatásoktól szinte függetlenül, belső gondolati, érzelmi, energetikai mintáink is stresszes állapotba hozhatnak.
Mindezek miatt valójában nem is igényel sokkal több magyarázatot, miért fontos külön, plusz figyelmet fordítanunk az egyensúlyunk megtartására, energiakészleteink feltöltésére.
Minél odafigyelőbbek, tudatosabbak vagyunk belül – azaz minél könnyebben észleljük, hogy valami túlzó stresszt okoz számunkra és azt is tudjuk, erre hogyan, milyen formákban, eszközökkel, forrásokból kereshetünk megoldást – annál jobban tudjuk kezelni a külső és/vagy belső stresszhatások keltette kihívásokat, megerősítve a rugalmasságunkat és kiegyensúlyozottságunkat.
Ennek pedig az egészségünk megőrzésében, is kiemelt szerepe van.

Önismerettel könnyebb

Ha:
  • ismerjük magunkat, tudjuk hogy hogyan előzhetjük meg a túlzó, nem kívánt egyensúlyvesztéseket,
  • tudjuk, mik a fő stressz faktoraink, már tehetünk az elkerülésért vagy a hozzáállásunk megváltoztatásáért,
  • tisztában vagyunk vele, meddig tartanak az energiakészleteink, időben kereshetjük a lehetőséget a töltődésre,
  • ismerünk gyakorlatokat, technikákat, viszonylag rövid idő alatt helyre is állíthatjuk az egyensúlyunkat, tulajdonképpen egy magasabb szinten, hiszen gazdagabbak leszünk a kibillenés és az újrarendeződés tapasztalataival is.

 

Önismereti technikák

Mit tehetsz, ha úgy érzed, csökken az energiaszinted, kibillent az egyensúlyod?

Legyen időd és figyelmed magadra rendszeresen. Naponta, hetente tényleg, figyelemmel kérdezd meg magadtól, hogy “hogy vagy most”, erre őszintén válaszolj is, és hallgass is a válaszra.

Amíg nem gyakoroljuk, az önreflexió fellengzős, talán önző dolognak tűnhet, mégis a legtöbb, amit időről időre tehetsz magadért.

Ha a válasz pozitív a kérdésre, akkor tudatosítsd magadban az elégedettséget.

Akár meg is ünnepelheted, főleg, ha egy hosszabb változási folyamat eredménye.

Dicsérd meg magad és legyél nyitott minden további fejlődésre.

Sajnos a többségünk nem arra kondicionálódott, hogy természetes módon észrevegye és elismerje saját életében az eredményeket, az elégedettségre okot adó dolgokat.

A dicséretet is nehéz elfogadnia sokaknak, hiszen vagy azt gondolják, hogy még nem tettek le eleget az asztalra, vagy azt, hogy ha ők meg tudtak oldani egy adott dolgot, akkor az biztosan
természetes, másnak is könnyen megy, nincs benne semmi kunszt.

Sok, önbizalomra fókuszáló konzultáción hangzanak el ilyen és ehhez hasonló mondatok.

Ez az egész azért lehet problémás, mert a megérkezettség érzésének és az elégedettségnek a hiánya egyenes út a kiégéshez, megkeseredéshez, akár fizikai tünetek megjelenéséhez.

 

Önismereti kérdések: hogy vagy?

Ha a magadnak feltett “hogy vagy most” kérdésre nem túl pozitív a válasz, érdeklődj tovább!

Mi ez a nem jó érzés?

Mi hiányzik?

Mire lenne szükséged?

Mi az, amit saját hatáskörben el tudsz kezdeni megadni magadnak, hogy egyre jobb legyen?

Mi az, amiben esetleg más segítségét érdemes kérned?

Mit tehetsz magadért most?

Figyelj tehát magadra és a szükségleteidre aktívan és olyan gondoskodóan, mint ahogy azt a szeretteiddel tennéd.

Érdemes azt is tudatosítanod, hogy ha támogatást kérsz, az nem a gyengeség jele, hanem a rugalmasságé, a kapcsolódásé, az önmagad mellett való elköteleződésé is egyben.

Mindezek építése, fejlesztése abban is segít, hogy a stresszhatásokat egyre tudatosabban, magabiztosabban, az életedért felelősséget vállalva képzeld.

Nem vagy egyedül

Ha úgy érzed, egy külső támogató bevonására van szükséged, érdemes tudod, hogy melyik segítői módszerről mit várhatsz.

A kineziológiai irányzatok egyik célja a belső – elsősorban érzelmi, gondolati, energetikai – blokkjaink feltárása, oldása és evvel a rugalmasságunk, alkalmazkodóképességünk növelése.

 

KATTINTS IDE A KINEZIOLÓGIA SZAKÉRTŐKHÖZ

 

Amellett, hogy egy adott témában kifejezetten új megértéseket és lehetőségeket fedezhetünk fel az addigi berögzült viselkedésünk, automatikus reakcióink helyett.

A coaching megközelítése abban segít, hogy minél rövidebb úton el is kezdjünk változtatni.

 

A szerző