A zöldborsós omlett egy igazi tavaszi-nyári eledel, de mélyhűtött borsóból az év bármely szakában elkészíthetjük. Ha tehetjük készítsük friss borsóból ezt a csodálatosan könnyű omlettet.

A zöldborsó osztályozása, termesztése

A könnyen emészthető, jóízű, fejtett zöldborsó csak a 30-as években kezdett elterjedni a háztáji gazdaságokban.

A borsónak két őshazát is tulajdonítanak. Az egyik állítólag Afganisztán, a másik a mai Abesszínia területén volt. Innen került a Földközi-tenger vidékére, ahol a görögök és a rómaiak már fontos gazdasági növényként tartották nyilván.

A hazánkban termesztett borsó fajtákat három csoportba soroljuk

  1. Kifejtőborsók: magjuk éretten sima, nem töppedt. Tenyészidejük rövid. (Ilyen például a Rajnai törpe, köznyelvi nevén Peti borsó.)
  2. Velőborsók: tenyészidejük hosszabb, a magok felülete ráncos, töppedt.
  3. Cukorborsó: a magokon kívül a zöld hüvely is ehető.

A zöldborsó termesztése

A zöldborsót a kezdő kertészek is sikerrel termeszthetik, hiszen különösebben nem igényes növény és talajban sem válogat.

A borsó a biokertészetben is remekül használható, kiváló előveteménye bárminek, hiszen a talajban a gyökerén élő baktériumok segítségével gyűjti a nitrogént.

Érdemes öntözni, különösen a magok csírázásakor, hiszen ebben az esetben nagyobb terméshozamra számíthatunk.

Igénytelen a hőmérsékletre is, magja már 3-4 °C-on csírázik, és a kikelt növények 4-5 °C-os fagyot is elviselnek, illetve, ha elfagytak, később újra kihajtanak. A vetés általános időpontja február vége, március eleje. A magokat legalább 5-6 cm mélyre ültessük a talajba.

A legrövidebb tenyészidejű fajták a vetéstől számított 11-12. héten már szedhetők. A kifejtőborsók viszonylag gyorsan lesznek lisztesek, a velőborsók némileg hosszabb ideig tartják meg kedvező állapotukat.

A borsó tápértéke

A zöldborsó értékes táplálék. Kalóriaértéke a burgonyáéval azonos, a fehérje tartalma azonban háromszor akkora.

A fehérjék mellett rostanyagot, folsavat és foszfort tartalmaz.

Értékes B1 vitamin (tiamin) forrás és jó C vitamin forrás is.

A cukorborsó jó béta-karotin és kálium forrás is.


Zöldborsós omlett mentával

Ezt a könnyű omlettet ropogós kenyérrel és zöldsalátával tálalhatjuk. Akár ebédnek is kiváló, ha valami egyszerűbbre vágyunk.

Hozzávalók zöldborsós omlett recepthez

  • kb. 5 dkg zöldborsó
  • 4 tojás
  • 2 ek. apróra vágott friss menta
  • egy kis darab vaj a sütéshez
  • só, őrölt fekete bors

 

Zöldborsós omlett elkészítése

  1. Ha friss borsóból készítjük az ételünket, akkor pároljuk meg egy kis vízben, csurgassuk le, majd tegyük félre.
  2. Villával verjük fel a tojásokat, sózzuk, borsozzuk, majd tegyük bele a zöldborsót és az apróra vágott mentát. Keverjük össze!
  3. Egy serpenyőben olvasszul fel a vajat, és süssük meg rajta a borsós tojást kb. 3-4 percig. Ha már megsült az egyik fele, akkor hajtsuk félbe.
  4. Tűzálló tálra csúsztatva, grill fokozaton süssük aranybarnára.
  5. Forrón tálaljuk!