naturportal

GYÓGYNÖVÉNY, TERMÉSZETES GYÓGYULÁS HITELESEN

Jógagyakorlatokkal a derékfájás ellen

| Itt lehet hozzászólni!

A derékzsába (lumbágó) és a hátfájás nagyon súlyos tünetegyüttesség is fajulhat. A beteg eljuthat odáig, hogy egyáltalán nem tud az ágyból kikelni.

A derékfájás esetében az öt alsó ágyékcsigolya valamelyike biztosan érintett. A csigolyák fogják közre a legnemesebb energia és idegi pályákat, melyek egészen az agyba nyúlnak. A csigolyákat csigolyaközi porckorong választja el egymástól, mely egy külső rostos porcot és egy kocsonyás anyag alkotta lágyabb magot (nucleust) foglal magába. Ez a lágyabb rész idővel megkeményedhet és elvékonyodhat.

A rendszeres jóga segíthet a hátfájás és a derékfájás megelőzésében, azáltal, hogy a speciális nyújtó mozgások a gerinccsigolyákat távolítják, a mozgás hatására pedig szűnik a merevség, a tokosodás.

Kialakult porckorong rendellenességnél csak szakorvosi konzultációt követően folytatható jóga, illetve nagyon-nagyon óvatosan. Fontos, hogy olyan jóga terapeutához menjünk, aki ismeri a gerincgyógyászat alapjait.

Milyen jóga gyakorlatok (ún. ászanák) alkalmasak a hátfájás és a derékfájás enyhítésére, illetve kialakulásának megelőzésére?

Az összes álló jógapóz gyakorlatilag alkalmas erre. Most csak a kezdőknek szólót fogom felsorolni. (A nehézséget a híres jóga mester, Iyengar besorolása alapján 1*-60*-ig terjednek a mozdulatsorok nehézségi fokai. Maximum 3*-os gyakorlatokat mutatunk itt be).

  1. Utthita trikónászana 3* (Kiterjesztett háromszögállás)

A gyakorlat elmulasztja a hátfájást és a nyaki ficamokat erősíti a bokát és fejleszti a mellkast.

2. Vírabhadrászana I. változat 3*

Valamennyi álló testhelyzet fárasztó, ez a tartás pedig különösen az. Akinek gyenge a szíve, az ne próbálkozzon ezzel a gyakorlattal! Akik elég erősnek érzik magukat, azok se tartózkodjanak túl hosszú ideig ebben az ászanában.

A gyakorlat oldja a hát és a vállak merevségét, erősíti a bokát és a térdet, és gyógyítja a nyak merevségét.

3. Utkatászana 2*

A gyakorlat hatására a hát és a hasi szervek egyaránt felfrissülnek.

4. Bhudzsangászana I. változat 1* (Kobra állás):

Ez a tartás igazi csodaszer a sérült gerinc számára; a csigolyaközi porckorongok enyhe elcsúszása esetén a gyakorlása visszailleszti a porckorongokat eredeti helyzetükbe. Felfrissül a gerinctájék, és a mellkas teljesen kitágul.

5. Púrvóttánászana 1* (Elülső test nyújtása – fordított plank)

A tartás erősíti a csuklót, és a bokát, javítja a vállízület mozgását. Megszünteti a fáradtságérzetet.

6. Málászana II. változat 2* (Füzér gyakorlat) 

A gyakorlat edzi és erősíti a hasi szerveket, illetve javítja a hátfájást.

7. Bharadvádzs ászana I. és II. változat 1* és 2* 

Ez az egyszerű gyakorlat a gerinc hátközépi és ágyéki részeit edzi. Azok az emberek akiknek nagyon merev a hátuk, az egyéb oldalirányú csavaró tartásokat rendkívül nehezen tudják végrehajtani. Ez a póz segít hajlékonnyá tenni a hátat. A gyakorlat az ízületi gyulladásban szenvedő emberek számára is igen jótékony hatású.

8. Szarvangászana + Halászana 2*-től (Gyertyaállás+Eke)

Ez a 2 gyakorlat együttesen szinte az összes betegség kezelésében szerepet játszik.

Jótékonyan hat a gerincre is mindenféle formában.

Egyéb terápiák:

A derék- és hátfájásban szenvedőknél a jóga mellett segíthet a fizikoterápia, és az életmód váltás. Napi 1/2 óra séta is csodákat tesz. A túlsúlyos betegeknek fogyniuk kell, a derékfájás megelőzésében fontos a hasi izomkötegek állapota is, hiszen ezek az izomcsoportok gondoskodnak a gerinc megfelelő görbületéről. Fontos tehát a hasi mély és felszíni izmok megerősítése is.

A masszázs és az akupunktúra szintén hatásos lehet.

Forrás:

Prof. Peter Abrahams: Családi orvosi enciklopédia; Pannon-Literatúra Kft., ISBN: 978 963 251 223 5

Vélemény, hozzászólás?

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező


 

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez weboldal ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen file-ok, amelyet a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve, ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás