Az, hogy mi zajlik egy ilyen erdőfürdő során, az elsősorban attól függ, hogy saját vagy vezetett alkalomról van szó.

Korábbi cikkünkben már beszámoltunk róla, hogy mit hívhatunk erdőfürdőzésnek.

Miben segít a vezető?

Miben más az hogy kimegy az ember és sétál egyet, mintha valaki erdőfürdőt tart neki?

A vezető abban segít, hogy a résztvevők zsigerileg kapcsolódjanak az erdőkhöz, mezőkhöz és azok minden lakójához. Rávezet és benne tart a környezetedben való elmerülés folyamatában. 

A vezetett erdőfürdő függ a programot tartó személyiségétől, attól hogy milyen képesítése van és hol zajlik az erdőfürdő (városi erdőben, parkban, örökerdőben, stb.).

Sokféle erdőfürdőn lehet résztvenni. Most arról fogunk mesélni, hogy nálunk hogyan zajlik egy ilyen program.

A folyamat

Legtöbbször 3 órát töltünk kint, és egy kis területet fedezünk fel a természetben lassan, aprólékosan. Az idő nagy részében csendben, tudatosan figyelünk a tájra. Minden egyes gyakorlat után összegyűlünk és megbeszéljük, ki hogy érzi magát, milyen gondolatokat ébreszt benne az erdő, hogy érzi magát ahhoz képest, hogy belépett oda. Egyedül itt van helye a szónak. 

A könnyebb megértés érdekében bontsuk le a folyamatot 4 szakaszra:

  1. Ráhangolódás
  2. Megérkezés
  3. Megtapasztalás
  4. Összeolvadás

1. Ráhangolódás

A találkozás elején időt szánunk a tudnivalók, keretek, óvintézkedések megértésére, hiszen teljesen mást tapasztalsz majd, mint egy erdei túrán. Az első állomás egy vezetett elcsendesülés, melynek célja az érzékszervek életre keltése. 

2. Megérkezés

Annak, akinek még mindig a munkahelyi, családi vagy magánéleti gondok járnak a fejében, megkönnyebbülést szokott hozni a megérkezés szakasza, ahol már rendeződnek a gondolatok és elkezdi meglátni, megérezni a természetet. Egy lassú séta során megfigyeljük mi van mozgásban. Ez elég feladatot ad az elmének hogy ne zsizsegjen és pont annyira köti le az embert, hogy ne kalandozzanak el a gondolatai. Miközben a táj mozgását figyeljük, már pihen a test és az idegrendszer. 

3. Megtapasztalás

A megtapasztalás szakaszában mindig az évszaktól, az időjárástól, az esemény témájától és a résztvevőktől függ, hogy milyen gyakorlatok kerülnek elő. Legtöbbször egyedül, egymás mellett végezzük őket, így mindenki abban kap támogatást az erdőtől ami épp foglalkoztatja. Néhány példa, amely segít elképzelni mi történik:

harangvirág

  • Ülj le egy virághoz és figyeld meg igazán hogy mik a jellegzetességei. Keress rajta egy olyan részletet (a levelének az erezetét, a párta szimmetriáját, a virág formáját) ami leköti a figyelmed és próbálj újabb és újabb dolgokat kifigyelni rajta

erdőfürdő

  • Keresd meg a saját erdei zugod és tölts időt azzal, hogy belakod. Mit látsz meg benne? Egy otthont, egy teraszt, egy bútort? Adj időt annak hogy megtalálod benne a helyed.

erdőfürdő

  • Indulj el és séta közben gyakran állj meg. Figyelj az erdő fényeire, az árnyékok rajzaira. Fókuszálj e kettő mozgására, váltakozására. Majd állj meg és vedd észre hogy esik a találkozás velük a bőröd azon részein, amit nem fed ruha.

 

4. Összeolvadás

Az utolsó szakaszban a legtöbben valóban megtapasztalják a kölcsönösséget önmaguk és a természet között. Lezárásként egyszerűen leülünk, leheveredünk valahova és élvezzük a semmittevést. A természetben minden pillanatban történik valami figyelemreméltó, s ha hagyjuk hogy egyszerűen csak vezesse a figyelmünket, átélhetjük az időtlenség boldog állapotát. 


A sétát egy tea ceremóniával zárjuk, ahol egy kiemelt gyógynövény kap szerepet.

A jó hír az, hogy az erdőfürdőzni lehet egészen pici gyerekekkel, felnőttekkel és idősekkel egyaránt. Nincs olyan aki ne tudna részt venni rajta.

Irány a szabadba, és engedd, hogy feltöltekezz a természet erejével!


 

Valkó Zsuzsanna az Association of Nature and Forest Therapy tagja és az első hivatalosan képzett erdőfürdőzés vezetője Magyarországon.