A csicseriborsó hatása mindig pozitív legyen szó külsőleg, vagy belsőleg történő alkalmazásról. Mik is pontosan ezek a hatások, miért érdemes mindennapjaink részévé tenni?

A csicseriborsó az ázsiai országok egyik igen kedvelt eledele. Főleg Indiában, Pakisztán és Törökország területén használják a konyhában előszeretettel.

A csicseriborsó hatását Ayurvédában nem csak a táplálkozásban, de a bőr és szépségápolásban is elismerik, alkalmazzák.

Lássuk, milyen előnyei vannak a csicseriborsó használatának ayurvédikus szempontból!

A csicseriborsó hatása, előnyei

A csicseriborsó színeit tekintve igen változatos. Találkozhatunk sárga, fekete, barna, vöröses árnyalatúval is.

Két fő fajtáját különböztetik meg, a desi-t és a kabuli-t.

A különbség köztük az, hogy a desi-féle kisebb méretű, sötétebb színű, durvább tapintású, míg a kabuli a sárgás színű és ezt használják leginkább főzéshez.

Gazdag rostanyagokban, fehérjében és igen magas a foszfor, a kalcium és a magnézium tartalma.

A szervezet kielégítő működéséhez minimum 25, de legalább 35-40 gramm napi rostanyag bevitelre lenne szüksége.

Ehhez képest az átlag rostanyag bevitele egy embernek napi 10 gramm.

1 bögre csicseriborsó fedezi a napi rostanyag szükséglet felét.

A csicseriborsó fogyasztása kifejezetten előnyös a vegetáriánus étrendet követőknek, hiszen számukra gyakran jelent kihívást az elegendő fehérjefogyasztás hús híján.

A csicseriborsóban azonban megtalálják a számukra megfelelő napi mennyiséget.

A csicseriborsó hatásai, élettani hatások

csicseriborsó, csicseriborsó hatása

Magas ásványi anyag tartalmának köszönhetően a cukorbetegek és inzulin rezisztenciával együtt élő embereknek hasznos táplálék kiegészítő, mivel alacsony a zsírtartalma.

Csökkenti a magas koleszterinszintet.

Magas molibdén tartalmánál fogva segíti megtisztítani a szervezetet a bevitt tápanyagok szulfittartalmától, mely szulfit a rá érzékenyeknél heves fejfájást, szívdobogást, vagy szédülést okoz.

Gazdag triptophan-ban, egy olyan aminosavban, mely a szerotonin előfutára.

A szerotonin fontos szerepet játszik az alvásban, illetve befolyásolja az ember hangulatát, kedélyállapotát.

Lefekvés előtt egy csészényi elkészített csicseriborsó a benne lévő triptophan nevű aminosav hatására békés álmot biztosít.

A csicseriborsó jó kalcium pótló forrás azoknak, akik nem szeretik a tejtermékeket.

Magas rostanyag tartalma miatt jó székletürítő hatású, így székrekedéssel küzdőknek javasolt a fogyasztása!

Elkészítéséhez számtalan lehetőség, recept áll rendelkezésünkre.

Ayurvédikus használata

A csicseriborsó az Ayurvéda szerint édes, hideg és fanyar ízzel rendelkezik.

Ezen tulajdonságaiból következik, hogy fogyasztása csökkenti a Pitta és a Kapha doshát, és növeli a Vata doshát a szervezetben.

 

A DOSHAKRÓL ITT OLVASHATSZ BŐVEBBEN

 

Pitta és Kapha jellegű betegségeknél így kifejezetten ajánlatos (Pitta pl. égés, viszketés, gyulladások – Kapha pl. elhízás, légszomj, cukorbetegség, ödémásodás stb.).

A Vata jellegű problémáknál, mint pl. a bőr extra szárazsága, felpuffadásra való hajlam, menstruációt megelőző tünet együttes esetén inkább vegyük vissza a fogyasztott csicseriborsó mennyiségét.

A csicseriborsót az ayurvédikus szépségápolásban is alkalmazzák.

Nagyszerű zsíroldó hatása van, ezért az olajos ayurvédikus terápiákat követően a fürdés elmaradhatatlan eszköze.

A csicseriborsó lisztet az olajos testen eloszlatva megkönnyíti az olaj lemosását a bőrről.

Pattanásos bőrre csicseriborsó liszt és víz vegyítésével készített pakolást visznek fel az arcbőrre.

A pakolást jól bedörzsölik a bőrbe, majd néhány perc után lemossák bőséges meleg vízzel.

Otthoni használata is javasolt, mert eltávolítja az arcbőr pórusait eltömítő szennyeződéseket, zsíros tapintást, így a bőr is szabadabban lélegzik.