Az ayurvédikus gyógyítás egy 5000 éves módszer, mely az egész testet holisztikusan, teljes egészében szemléli. Vegyük sorra, hogy milyen célok, módszerek és eljárások vannak egy ayurvédikus kezelés során.

Öt fő célt különböztetünk meg az ayurvédikus gyógyítás során

  1. Az egyensúlyzavar okának megszüntetése és annak kezelése.
  2. Az emésztés erejének a fokozása.
  3. A malák, vagyis az anyagcsere végtermékek megfelelő kiválasztása és ennek a fenntartása.
  4. Az ellenállóképesség, vagyis az immunitás, az ojas [ejtsd:odzsasz] növelése.
  5. Lelki fejlődés a jóság minőségének kultiválásával.

Három folyamat szükséges az egészség fenntartásához és helyreállításához

  1. szezonális zöldségek és gyümölcsök  Ahara – vagyis a dosháknak megfelelő helyes táplálkozás, ami megelőző és gyógyító hatású is lehet.
  2. alvászavar  Vihara – a dosháknak megfelelő napirend és életmód kialakítása, ami szintén megelőző és gyógyító hatású.
  3. ayurvédikus indiai masszázs, Shiroabhyanga, shirodara, ayurvédikus gyógyítás  Ausadhi – a gyógyító eljárások. Ennek két fő típusát különböztethejtük meg: van, a shodhana cikitsa és a shamana cikitsa.

 

Shodhana cikitsa

Olyan gyógyító folyamatok összessége, amik a betegség okát szüntetik meg.

A shodhana cikitsán belül a legjelentősebb terápiás folyamat a pancha karma, aminek három fázisa lehet: az előkészítő fázis, vagyis a purva karma, tisztító és kiválasztó terápiák, a tényleges pancha karma és a kezelés utáni teendők, a pascat karma. Ezt a 3 fázist együtt pancha karma terápiaként is szokták hívni.

A pancha karma terápiával a túlfokozott doshákat csökkentik, valamint a dhatukban (szövetekben) felhalmozódott és az azokat károsító amát visszaáramoltatják a gyomor-béltraktusba és onnan kiürítik. Így tudják elérni a doshák megfelelő harmóniákát és működését.

Mit jelent a dosha kifejezés?

A doshák olyan erők, amik az öt őselem (panca mahabhuta) meghatározott arányú kombinációjából kelnek életre, és az őket alkotó elemeknek a biológiai energiáit, tulajdonságait hordozzák magukban.

Működése eredményezi a testen belüli a mozgást és változást, mivel a dhatuk (szövetek) és a malák (anyagcsere végtermékek) önmaguktól nem képesek a változásokra. A doshák feladata, hogy irányítsák az emésztést és az anyagcsere folyamatokat, így jut el a testben minden sejthez, minden szövetbe, a tápanyag és az oxigén, továbbá a végtermékeket is elszállítják, amik a folyamatok során keletkeznek.

Minden embernek megvan a saját dosha típusa, amihez meghatározott étrendi szükséglet tartozik.

A dosháknak még feladata, hogy a durva és finom fizikai testet összekapcsolják, mivel mind a kettőben kifejtik hatásukat.

Mik a dhatu-k?

A dhatuk a test által megtartott anyagok és szerkezetek, amik folyamatosan megújulnak és pótlódnak. Leggyakrabban testszövetként hívjuk magyar fordításban. Az ajurvéda tanítása szerint testünket hét szövet alkotja. Ez a sorrend, a kialakulásuk sorrendjét is jelzi és minden következő dhatu a megelőzőnek egy sokkal kifinomultabb, tisztább formája és belőle táplálkozik.

  • Rasa, ami a sejt közötti állomány, plazma, tápfolyadék: ez az emésztési folyamat anyagcsere végterméke és tápanyaggal látja el a testet.
  • Rakta, vagyis a vér, ami életerőt biztosít és fenntartja a keringésünket.
  • Mamsa, amik az izmokat, kötőszöveteket jelenti, befedi a csontokat.
  • Medha, a zsírszövet, olajok, ez szükséges a test kenéséhez és olajozásához.
  • Asthi, ami csontok, porcok, megadja a test vázát, segíti a járást, a mozgást.
  • Majja, vagyis a csontvelő feladata, hogy kitöltse a csontokat, vérsejteket termel, ide tartozik a központi idegrendszer, a hormonok termelése is.
  • Végül a Shukra, ami az ondósejteket, petesejteket jelöli, tehát a szaporodás részét.

Mit értünk ama alatt?

Az ama olyan méreganyagokat jelent, amelyek egyrészt a külvilágból kerülnek be a szervezetbe (például, a tartósítószerek, gyógyszerek, vegyszerek stb.), másrészt lehetnek olyan emészthető anyagok, amiket nem tud az emésztőrendszer jól megemészteni és erjedésnek, rothadásnak indulnak a bélrendszerben. Ama jelöl még olyan méreganyagokat is, mint a malák (vizelet, széklet, mirigyváladékok), amik nem tudnak kiürülni a testből és felhalmozódnak.

Mik a sroták?

A sroták, a szervezetet behálózó csatornákat, pórusokat és rendszereket jelenti. Ezekben keringenek a különböző szervekhez a doshák és dhatuk, illetve elemeik. A keringési folyamat során a dhatuk átalakulnak a Rasatól (plazma) a Shukráig (ondó, vagy petesejt). Ha a srotákat károsodás éri, az kedvezőtlenül hat azokra a szövetekre, amiket áthaladnak.

Shamana cikitsa

A tünetek enyhítésére szolgáló gyógyító folyamatokat tartalmazza, amiket akkor használnak, amikor a betegséget már nem tudják teljesen megszüntetni.

A Purva karma jelentősége az ayurvédikus gyógyítás során

Olyan előkészítő folyamatokat nevezünk így, amik a doshákat a testnek azon területeire irányítják, ahol azoknak a székhelyei találhatóak és ahonnan könnyedén távozni tud a felesleges mennyiség. Emellett segíti a lerakódott amának a fellazulását és visszaáramoltatását a gyomor-bélrendszerbe. Ezt a kezelést, legalább 7 napig végzik a purva karma két fő eljárásval.

Az egyik az olajozás, vagyis a snehana, a másik az izzasztás, a svedana.

Az olajozást, a snehanát külsőleg és belsőleg is végzik. Olajos, zsíros anyagokat masszíroznak a teljes test felületébe és emellett zsíros, olajos ételeket kell fogyasztani.

Abhyantara snehana, a belső olajozás

ghi, ghí, ghee, ghí készítése házilag A belső olajozás, az Abhyantara snehana szempontjából, a legjobb választás a ghee. Ebbe különböző gyógynövényeket lehet bele keverni. Az ayurvéda előszeretettel használja a gyömbért, az aloe verát és az édesgyökeret is, ami segíti az ama távozását a dhátukból. Itt is a kora reggeli és a késő délutáni időszak a legalkalmasabb a kezelésre. Ezt a terápiát is legalább 7 napig szokták végezni, kis mennyiségű, langyos ghee-vel. Ehhez általában ghít (ghee), vagy a dosháknak megfelelő növényi olajokat alkalmazzák.

Az alkalmazás során a dhatukban (szövetekben) fellazul az ama és beindul a szövetekben a váladéktermelődés, hogy könnyen tudjon távozni a szervezetből. Az olajozás védi a dhatukat, mikor távozik az ama.

Bahya snehana, a külső olajozás

Gyógynövényes olajokat használnak a masszírozáshoz. Hogy a kívánt hatást elérjék, az alap olajokba, a dosháknak megfelelő gyógynövényeket kevernek.

shiroabhyanga, ayurvédikus indiai masszázs A masszázsokat végezni a legjobb a kora reggeli és a késő délutáni időszakban. Az olajos masszázst, hogy a leghatékonyabb legyen, párhuzamosan végzi két terapeuta. Ezzel a masszázzsal nem csak ellazítanak, hanem javítják a keringést, fokozzák az anyagcserét és megtisztítanak az amától. Az olajok és növények együttes használata jótékonyan hat a bőrre is. Sima, puha, rugalmas lesz tőle a bőr, védi a kiszáradástól és az esetleges sérülésektől. Jótékonyan hat az alvászavarra, a depresszióra, az idegrendszeri problémákra, stresszre, feszültségre, a duzzadásokra és a köszvényre is. Segít a laza izomzat kialakulásában és megelőzőleg hat az ízületi fájdalmakra.

Az izzasztást, a svedanát, a külső olajozás után szokták alkalmazni körülbelül 8-10 percig. Ennek során a sroták kitágulnak, és az olaj rajtuk keresztül a mélyebb szövetekig is eljutnak. A svedana segíti az olajozás során fellazult ama eltávolítását a bőrön keresztül, illetve a béltraktus irányába.

A nadi svedana az izzasztásnak az a fajtája, amikor a gyógynövényes párlatot tartalmazó meleg gőzt egy gumicső segítségével vezetnek ki kuktából és a test mellett 5-6 centivel átgőzölik a test egészét. Ezt a terápiát izomfájdalomra és izom merevségre is alkalmazzák. Oldja a hátfájást és az ízületi gyulladások tüneteit is ezzel kezelik.

A gőzfürdő, a baspa svedana, a fej kivételével a teljes testet azonos hőmérsékleten tartja. Ehhez speciális gőzkamrát használnak, amiben ülő helyzetben tartózkodnak és gyógynövényes gőz van benne. A kezelés előtt megitatnak a beteggel egy pohár vizet is. Ez a kezelés a vata típusúaknak nagyon kedvező, a kaphának is ajánlható, de a pitta alkatúak már csak mérsékelten alkalmazhatják.

KATTINTS IDE AZ AYURVÉDA MÓDSZERÉVEL SEGÍTŐ SZAKEMBEREKHEZ!