Barion Pixel

Az ayurvéda szerint minden élőlény egy lélek, amit a finom és durva fizikai test különböző rétegei burkolják be ideiglenesen.

Az ayurvéda felfogása szerint a lélek az, ami örökkévaló. A többi réteg, ami a testet alkotja, csak ideiglenes. Az anyagi testet az anyagi világban azok, akik a lelki élettel nem foglalkoznak, az érzékeik kielégítésre, a Védák (szent iratok) követői pedig az odaadó szolgálatteljesítésre használják.

Az ayurvéda szerint a lélek, az atma, két részre bontható. Van az egyéni lélek, a jiva atma és a Felsőlélek, a Paramatra. Ami közös mind a kettőben, hogy örök életűek, nem lehet elpusztítani őket, rendelkeznek a teljes tudással és a legmagasabb szintű boldogsággal.

A Felsőlélek az Istenség Legfelsőbb Személyisége, az egyéni lélek egy apró szikrája mindennek. Az egyéni lélek maga az élőlény, amit körbe vesz az anyagi burok. Az ayurvéda szerint a lelket a testben, a szívben találhatjuk meg és a jelenlétének a bizonyítéka maga a tudat.

A finom fizikai test, a burok, ami körbe vesz minket, végig elkíséri a lelkeket az anyagi világban és csak akkor veti le, mikor vissza tér a lelki világba.

A fizikai test három összetevője az ayurvéda szerint

A fizikai testnek három összetevője van az ayurvéda szerint.

meditáció

Első összetevő, az elme

Az egyik az elme, vagyis a manas, ami a gondolkodás és az akarat, illetve az érzés területe. Az elme az érzékszervekkel fogadja a külsö ingereket, információkat, ezeket elemzi, majd a testet cselekedetekre utasítja. Három erő irányítja az elmét: az egyik a prana [prána], ami az életerő, levegő minőség, a másik a tejas [tedzsasz], a tűz és az ojas [odzsasz], az életnedv. Ezen elemek egyensúlya biztosítja a mentális harmóniát és a tisztaságot.

„Az egyéni lélek az anyagi test szekerének utasa, az értelem pedig a hajtó. Az elme a gyeplő, az érzékek pedig a lovak. Ily módon örvend vagy szenved a lélek az elme és az érzékek társaságában – ez a nagy gondolkodók megértése.”

Katha Upanisad

Második összetevő az értelem

A második az értelem, vagyis a buddhi, amit intelligenciának is hívhatunk. A feladata, hogy valamiről eldöntse, hogy jó-e, vagy rossz, igaz, vagy hamis, értékes, vagy értéktelen. Felmér mindent és értékel. Az értelem hozzásegít minket a megértésekhez és a döntéseinkhez. Ha helyesen működünk, a lélek irányítja és ekkor tiszta értelemnek nevezhető, ha szennyezett, akkor csak a csapongó elme vágyait lépes követni. Így csak az ösztöneinket, a vágyakat, érzékeket tudja szolgálni.

Harmadik összetevő a hamis ego, az ÉNérzet

A harmadik a hamis ego, vagyis az ahankara, énérzetet jelent. Ezen a területen valósul meg az én és az enyém kifejezések. Ha az igazi, valódi énünkkel kapcsolatos a megvalósulás, akkor igazi egonak hívjuk, és tudatossá válik annak megértése, hogy mi nem ez a fizikai test vagyunk, hanem szellemi lelkek. Azok a lények, amelyek mindent feltételekhez kötnek, csak az anyagot ismerik, önmagukat pedig a fizikai testükkel tudják beazonosítani. Ekkor beszélhetünk hamis egoról. Amíg nem érkezik meg a legfelsőbb megértés, addig ragaszkodunk a testünkhöz, az anyagi javakhoz, a családtagjainkhoz, ehhez köthető pedig a szenvedés és a fájdalom tudatosítása.

A fizikai test jelentősége és szerepe az ayurvéda szerint

Az ayurvéda tanításai szerint a durva fizikai testünk az a réteg, ami a finom fizikai test után borítja be a lelkünket. Ezt minden életünkben cseréljük, és életről-életre változik. Jelenlegi életutunk végén levetjük, majd a következő leszületésben újat „veszünk fel”, a karma törvényének szabályai alapján. A testünk finom szinten folyamatosan változik, hiszen a sejtjeink is folyamatosan változnak, megújulnak, minden egyes pillanatban.

 

KATTINTS IDE AZ AYURVÉDA RENDSZERÉVEL SEGÍTŐ SZAKEMBEREKHEZ!

 

A szerző