C vitamin – aszkorbinsav

Leírás:

Az egyik legismertebb és legtöbbet használt vitamin. Akkor is érdemes róla bővítenie az információt, ha úgy gondolja, hogy már mindent tud erről a vitaminról. Meglepődve tapasztalja majd, hogy mennyire sokoldalú, és hogy milyen hatással van az egészségre. A citromlevet már 1742-ben úgy ismerték, mint a hosszú utakon lévő tengerészeket gyakran megtámadó skorbut (vérzékenységet, gyengeséget okozó C-vitamin hiányból fakadó betegség) ellenszerét. A citromlében található anyagot a C-vitamint azonban egészen 1928-ig nem azonosították. Ekkor fedezte fel Szent-Györgyi Albert az aszkorbinsavat és különítette el a mellékveséből, valamint azonosította a C-vitaminnal.  (19737-ben ezért kapta a fiziológiai Nobel-díjat). A C-vitamin skorbut ellen védő képességéről kapta tudományos nevét: aszkorbinsav.

Betegségek kezelése:

Napjainkban a vitamin jelentőségét már kevésbé a skorbutot gyógyító tulajdonságainak, mint inkább sejtvédő hatásának köszönheti. Vízben oldódó antioxidánsként a C-vitamin véd a szabad gyökök károsító hatásával szemben, különösen az olyan nagy víztartalmú helyeken, mint amilyen a sejtek belseje.

A C-vitamin hatása az egész testre kiterjed. Erősíti a hajszálerek falait, illetve elengedhetetlen a kollagén (kötőszövetben található fehérje) képződésében. A C-vitamin megelőzi a zúzódások kialakulását, gyógyítja a horzsolásokat, továbbá erősen és egészségesen tartja az izmokat a csontokhoz rögzítő ínszalagokat és inakat, az ízületeket, valamint az ínyt, megelőzi a porckárosodást. Ezenkívül segít a vörösvértesteknek a hemoglobin bioszintézisében és a szervezetnek a vas felszívódásában.

Megelőzésként: A C-vitamin antioxidánsként véd a rákkal és a szívbetegségekkel szemben; számos tanulmány szerint a szívinfarktus kockázata alacsony C-vitamin szint esetén nő. A C-vitamin ezenkívül meghosszabbíthatja az életet. Egy tanulmány szerint azok a férfiak, akik naponta több mint 300 mg C-vitamint fogyasztanak, tovább élnek, mint azok, akik csak napi 50 mg-ot. Egy másik vizsgálat szerint a C-vitamin készítmények hosszú időn keresztül védelmet biztosítanak a látásrontó szürkehályog ellen. Azoknál a nőknél, akik legalább tíz vagy több éven át szedtek C-vitamint, 77 %-kal kisebb volt a valószínűsége a lencsehomály (szürkehályog kezdeti stádiuma) kialakulásának, mint azoknál, akik nem szedtek C-vitamin készítményeket.

További előnyei:

Megelőzi-e a C-vitamin a megfázást? Valószínűleg nem, de enyhítheti a tüneteket, és rövidítheti a lefolyását. 1995-ben több vizsgálat adatait összesítették és az ennek alapján készült elemzés felfedte a C-vitamin és a megfázás közötti kapcsolatot. Eszerint a megfázás kezdetétől szedett napi 1000 és 6000 mg közötti C-vitamin 21 %-kal (körülbelül 1 nappal) rövidítheti meg a betegség lefolyását. Más vizsgálatok kimutatták, hogy a C-vitamin védheti az időseket a légzőszervi megbetegedésekkel szemben. A C-vitamin gátolja a hisztamin felszabadulását. Nagy mennyiségben megakadályozhatja az olyan gyulladáskeltő anyagok hatását, amelyeket az allergiás szervezet termel, amikor az allergénnel, például virágporral, vagy állati szőrrel kerül kapcsolatba. A C-vitamin jótékony az asztma ellen is. Több vizsgálat szerint a C-vitamin segített megelőzni és gyógyítani az asztma tüneteit. Azoknál, akik fiatalkori (I-es típusú) cukorbajban szenvednek, napi 1000 és 3000 mg közötti mennyiség megelőzheti a betegséggel járó szemproblémákat és csökkenti a magas koleszterinszintet.

Tények és tévhitek: Ne költsön olyan különleges C-vitamin készítményekre, mint például az észterezett C-vitamin. Nincs bizonyíték arra, hogy ezek hatékonyabban szívódnának fel, mint a jól bevált aszkorbinsav.

Egy laboratóriumi vizsgálat felvetette, hogy a C-vitamin genetikai károsodást okoz, növeli a rák kialakulásának esélyét. Több más, megbízható forrás szerint viszont számos előnye van.

Érdekesség: Érplasztikai műtét után a C-vitamin megelőzheti a verőerek újra elzáródását. Egy tanulmány szerint – amely 119 érplasztikai műtéten átesett beteget vizsgált – a négy hónapon keresztüli napi 500 mg C-vitamint szedők 24 %-ánál alakult ki újra érelzáródás, míg a C-vitamint nem szedők csoportjában ez az arány 43 % volt.

A C-vitamin antioxidánsként segít a szervezetnek az egyéb antioxidánsok újrafelhasználásában. Egy vizsgálatban a naponta több mint 220 mg C-vitamint szedők vérének E-vitamin koncentrációja 18 %-kal magasabb volt, mint azoké, akik 120 mg vagy ennél is kevesebb C-vitaminhoz jutottak.

Szükséges mennyisége:

A vitaminok ajánlott napi mennyisége ITT található (Vitaminok ajánlott napi mennyisége).

Az ajánlott napi C-vitamin mennyiség 40 mg, dohányosoknak 80 mg, de még a konzervatív szakemberek is napi 200 mg C-vitamin mennyiséget tartanak optimálisnak: ennél nagyobb adagok különböző betegségek kezelésére szolgálnak.

C-vitamin hiány: Ha napi 10 mg C-vitaminnál kevesebbet fogyaszt, az skorbutot okozhat, 50 mg-nál kisebb adag pedig növeli a szívbetegségek kockázatát, a szürke hályog kialakulásának gyakoriságát és az idő előtti halálozás veszélyét.

C-vitamin túladagolás: Nagy mennyiségű, napi 2000 mg C-vitamin fogyasztása hasmenést és gyomorpanaszokat (haspuffadás, hasfelfújódás) okozhat, de ez megszűnik, ha a napi adagot csökkenti. Ilyen mennyiségben a vitamin akadályozhatja a réz és a szelén felszívódását. Ilyenkor gondoskodni kell arról, hogy elegendő ásványi anyag jusson a szervezetbe. Hosszú ideig tartó, nagy dózisú C-vitamin szedése az arra hajlamosaknál vesekövek kialakulásához vezethet.

Adagolás:

Általános használatra: 200 mg C-vitamin a táplálékon és étrend-kiegészítőkön keresztül.

Különböző betegségek kezelésére: az állapottól függően napi 1000 mg C-vitamin.

Figyelmeztetés: Ne szedjen naponta 500 mg-nál több C-vitamint, ha veseköve, vesebetegsége vagy haemochromatosisa (vaslerakódással járó öröklődő betegség) van, mert a C-vitamin segíti a vas felszívódását. A C-vitamin befolyásolhatja a vizeletcukor, a széklet vér- és hemoglobintszint-vizsgálatának pontosságát. Ezeknél a vizsgálatoknál tájékoztassa orvosát.

Használati útmutató:

A nagyobb mennyiségek  200 mg-os adagokban, étkezés közben szívódnak fel a legjobban. A vitamin nagyon hatékony, ha más olyan antioxidánsokkal együtt szedi, mint az E-vitamin.

C-vitamin tartalmú élelmiszerek:

A citrusfélék és az ezekből készült gyümölcslevek, a brokkoli, az étkezési paprika és az egyéb zöldségek, valamint az eper és a kivi mind kitűnő C-vitamin források.

TUDTA? Egy nagy pohár frissen facsart narancslé 124 mg C-vitamint tartalmaz, amely több mint az ajánlott napi mennyiség háromszorosa.

További cikkek vitamin témában: IDEKATT

HASONLÓ CIKKEK, KATTINTS A TOVÁBBI INFORMÁCIÓÉRT!

2 Comments

  1. Honnan veszi a cikkíró, hogy a c-vitamin túladagolás vesekövet okoz?
    Tudja bizonyítani nemzetközi szaklapban megjelent tanulmánnyal?
    Vagy csak egy (több) gyógyszercég megrendelésére készítette a cikkét?
    Szent-Györgyi Albert 93 évesen, balesetben halt meg, nem kevésszer
    10000mg napi feletti c-vitamin bevitellel….

Vélemény, hozzászólás?

Required fields are marked *.


 

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez weboldal ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen file-ok, amelyet a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve, ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás