epeholyag

EPEKŐ TERMÉSZETES KEZELÉSE 1. rész

| 0 comments

Az epe megbetegedései a hagyományos kínai gyógyászat szerint együtt kezelendők a májjal, azaz a máj meridián vonalain kell keresni a megoldást a gyógyulásra. Az epekő minden életkorú személyt érinthet. A fejlett országokban a népesség 10-20 %-a rendelkezik epekővel, ami az emésztőrendszeri panaszok miatti kórházba utalások legfőbb oka.

Lássuk, hogy általában hogyan kezelik az epekövet a kórházakban, és milyen alternatív megoldások léteznek rá. Ez az első rész, melyben bemutatom a hagyományos nyugati orvoslás megoldásait, a helyes táplálkozást és életvitelt, valamint az epeműködést elősegítő jógagyakorlatokat.

HAGYOMÁNYOS NYUGATI ORVOSLÁS:

A tünetmentes epekövet általában nem kezelik. Amennyiben pedig úgy ítélik meg, akkor sokszor az epehólyag kivétele mellett is döntenek. A műtéti beavatkozás vagy laporoszkópiásan, vagy nyílt műtéttel történik.

Köztes megoldás a nyugati “akadémikus” orvoslásban többféle módszer létezik. A közös epevezetékben található kövek endoszkóppal távolíthatók el. Ha túl nagyok a teljes eltávolításhoz, mechanikusan vagy ún. extracorporalis lökéshullámmal (ESWL) zúzhatók össze. Ha úgy ítélik meg, hogy a kövek túl kicsik, akkor az epeköveket epesavkészítményekkel próbálják meg feloldani. Ezek az esetek nagy százalékában csak átmeneti megoldást jelentenek, hiszen életmódváltás, illetve a sérült epe-máj energetika helyreállítása nélkül csak a tüneteket szüntetik meg, azt azt kiváltó okokat nem, így az epekő újra és újra képződik. Ezt csak a nem meszes kövek esetében alkalmazzák.

Az olyan betegek, akik az epekő mellett epegyulladásban is szenvednek antibiotikumot és infúziót adnak, majd rendszerint az epehólyag eltávolítása mellett döntenek. A krónikus epehólyag-gyulladás ilyen módon történő kezelése gyakran nem kielégítő, és meglepő módon az epehólyag eltávolítása sokszor nem enyhíti a tüneteket.

Az epehólyag nem véletlenül van a szervezetben. Ugyanúgy, ahogy a mandula kivételével egy fontos immunszervtől fosztjuk meg a szervezetet (és a gyulladásos folyamatok sokszor ekkor sem állnak le), úgy az epehólyagnak is funkciója van. Így kedvezőbb, ha az eltávolítása helyett a meggyógyítására találhatnánk valamilyen megoldást.

Az epekövek a tudomány mai állása szerint koleszterinből, epepigmentből és kalciumból álló anyag. Ennek megfelelően a megfelelő táplálkozással csökkenthető a kialakulásának kockázata, illetve nagyban segíthetünk a már kialakult epekövek megszüntetésében.

sziv_zoldseg

TÁPLÁLKOZÁS:

Táplálkozással kapcsolatos terápiák:

  • koplalás1, mely csökkenti az epehólyag mozgását, és zsír lebomlása gyors súlyvesztés esetén növeli a koleszterinkiválasztást;
  • állati zsírokban gazdag táplálkozás1 azonnali beszüntetése (húsok, tej, sajtok, joghurt, kefír, tojás mellőzése), gyakorlatilag vegán táplálkozás bevezetése
  • koleszterincsökkentő gyógyszerek szedésének abbahagyása (ebben az esetben túlzott mennyiségű koleszterin kerül az epébe)1
  • fogamzásgátló tabletták szedésének elhagyása (mivel növelik az epekő kialakulásának kockázatát1). Az összefüggést több független tanulmány is kimutatta, rávilágítva arra, hogy minél fiatalabb valaki, annál inkább szignifikáns az összefüggés, magyarul annál inkább növeli az epekő kialakulásának kockázatát.2
  • kerülni kell a csokoládé, a cukrok és az alkohol fogyasztását is!4
  • Tarts forrásvízkúrát!
  • Igyál gyógyvizeket (pl. Mira gyógyvizet)!

alvászavar

ÉLETVITEL:

Az epe a máj meridiánján található. A máj meridiánra igen kedvezőtlenül hat a stressz, mely mindig tudati dolog. Mit jelent ez? Valamely helyzetet valaki stresszként, más pedig inspiráló kihívásként él meg. Ezért mondható, hogy a stressz kizárólag tudati. Lehetnek olyan élethelyzetek, amikor ezt a külső körülmények összjátékaként éljük meg, valójában azonban minden a mi tudatunkból fakad. A meditáció és a relaxációs technikák segítenek.

Másrészről az epe-máj meridiánra egy átlag ember esetében nagyon kedvezőtlenül hat az éjszakázás. Éjjel 10 és hajnali 4 óra között ideális esetben aludni szükséges, mert ezen időszak alatt (a kínai szervóra szerint éjjel 11 és hajnali 3 óra között) van a  máj-epe regenerálódási időszaka.

Testmozgás:

Egyes nyugati orvos javasolja általánosságban a testmozást1, mint az epekövet gyógyító terápiát. Számos tanulmány alátámasztja ennek a hatásosságát, elsősorban a megelőzés terén. Olyan egyszerű dolgokra kell gondolni, minthogy autó helyett járjunk gyalog, sétáljunk minden este, vagy végezzünk minden nap egyszerű tornagyakorlatokat. A fizikai munka különösen jó terápia.

Ha specifikusabb gyakorlatsort szeretnénk, mely az epe-máj meridiánra hat, akkor az alábbi gyakorlatsorokat javasolom.

JÓGA:

A jóga amellett, hogy növeli a testtudatosságot és a magassabb spirituális gyakorlatok előkészítője lehet, amellett számos betegség gyógyításához segítséget nyújthat.

Végezzük el a gyakorlatokat naponta legalább egyszer, de jobb ha többször is egy nap, amikor csak az időnk engedi. Figyeljük a testünk jelzéseit! Ha úgy érezzük, hogy sok, tartsunk egy nap szünetet! Ez különösen igaz arra, aki még nem, vagy csak nagyon keveset jógázott. Ajánlatos tapasztalt jógaoktató segítségét is igénybe venni!

Az epe- és májműködésre az alábbi gyakorlatok hatnak kedvezően:

Uttánászana, (angolul: uttanasana) mely elsősorban egy előre nyújtó gerincgyakorlat, azonban gyógyítja a gyomorfájdalmakat, s energetizálja a májat (epét), a lépet és a veséket. Segít a menstruációs fájdalom csökkentésében.3

Ardha návászana, (angolul: ardha navasana) azaz félcsónak a májra, az epehólyagra és a lépre fejt ki kedvező hatást.3 A lábakat ennél a gyakorlatnál nem emeljük fel a földtől nagy távolságra, mert különben a gyakorlat a belekre hat! Ez a gyakorlat jótékonyan hat a hátizmokra is, segít abban, hogy fitten és méltósággal öregedjünk meg.

 

Akinek túl nehéznek tűnik a gyakorlat, az párnát is tehet a térde alá:

 

Dzsánu Shírsászana (angolul janu sirsasana) melynél a fejet a térdünkhöz hajtjuk. Ez az ászana (jógapóz) felfrissíti a májat (epét) és a lépet, ezáltal elősegíti az emésztést.3

 

Dzsathara parivartanászana (angolul jathara parivartanasana), vagy más néven alhasi csavarás hatékonyan csökkenti a felesleges zsírlerakódást, felfrissíti a májat (epét), a lépet és a hasnyálmirigyet, megszünteti azok renyheségét.3

Csakrászana (angolul: chakrasana), mely kerék pózt jelent. Ez a gyakorlat energetizálja a hasi szerveket és a gerincet. A gördülő mozgás javítja a vérkeringést a gerincoszlop körül, és megfiatalítja azt. Jó a renyhe máj (és epe) működésre.

A teljes átfordulást kezdőknek nem javasolom! Óvatosan végezzük!

A haladó jógagyakorlók számára javasolhatóak csak az alábbi pozíciók:

Marícsjászana III. változat (angolul marichyasana c): oldalirányú csavarás ülésben. Az ászana rendszeres gyakorlásával gyorsan elmulaszthatók a hasogató hátfájások, a lumbágó és a csípőfájdalmak. A máj (epe) és a lép összenyomódik, ezáltal e szervek felfrissülnek, és megszűnik a renyheségük.3

Jóganidrászana (angolul: yoganidrasana): “éberen alvás”. Még nagyobb hajlékonyságot és összpontosítást, valamint az ízületek tökéletes működését feltételezi az alábbi pozíció. Csak rendszeres és kitartó gyakorlással sajátítható el, a hatása viszont összetett és igen jótékony. Gyorsan felmelegíti a testet, ezért a magas hegyekben élő jógik előszeretettel alkalmazzák test felmelegítésére. A póz gyakorlása rövid idő elteltével serkenteni kezdi a vesék, a máj, a lép, a belek, az epehólyag, a prosztata és a húgyhólyag működését. Folyamatos gyakorlása megszabadítja a betegségektől a hasi szerveket. Az idegek megnyugszanak, a testben energia tárolódik, ami hatékonyabb gondolkodásra és munkavégzésre fordítható.3

A videón megnézheted, ahogyan idősebb emberek is képesek (feltételezem hosszú éves előképzettséggel és gyakorlással) elvégezni ezt a nehéz gyakorlatot.

A sorozatot folytajuk, legközlebb bemutatom az epekő kezelésére alkalmas gyógynövényeket, a holisztikus gyógymódokat és a betegség lelki hátterét.

Ha tetszett a cikk iratkozz fel a Naturportal Magazinra, melyben időnként értesítést küldünk Neked a legújabb híreinkről.

Töltsd ki az alábbi adatokat!

E-mail cím:*
Vezetéknév:*
Keresztnév:


A cikk második részét itt találhatod! IDE KATTINTS!!!

Források:

1 Prof. Peter Abrahams: Családi orvosi enciklopédia, ISBN 978-963-251-223-5, Pannon-Literatúra Kft., Kisújszállás
2 http://www.bmj.com/content/288/6433/1795.abstract
3 B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban, Saxum Kiadó Bt., ISBN 963 9084 66 2
4 http://www.bmj.com/content/288/6424/1113.short

Vélemény, hozzászólás?

Required fields are marked *.


 

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez weboldal ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen file-ok, amelyet a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve, ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás

Read previous post:
bevasarlokocsi
Kampány az ökotudatos vásárlásokért

Mindannyian fogyasztók vagyunk, nap mint nap vásárolunk, és egyáltalán nem mindegy, hogy ezt hogyan tesszük. Tudatosan-e, vagy öntudatlanul csak levesszük...

Close